8 tips for å komme i gang med
InstaStories

Instagram Stories er en fantastisk mulighet for deg til å fortelle om din bedrift på Instagram og vise hva du tilbyr. Stories fungerer på mange måter som SnapChat, men når ut til langt flere. Jeg vet derimot at mange kan slite litt med å komme på ideer som kan fylle Stories med innhold. Fortvil ikke, her gir jeg deg noen tips og triks som kan hjelpe deg på vei.

tips Instastories med FJUZ

1. Gå direkte
Å sende «live» gir mye eksponering og her er to artige varianter:

«Direkte Q&A» kan være til stor nytte for kundene dine.  Du kan enten få tilsendt spørsmål på forhånd, eller du kan stille spørsmål som kommer direkte inn fra seerne av sendingen.

En annen variant er å «gå live med en venn». Det er nå mulig for venner å hoppe inn i livesendinger, noe som skaper en helt ny dynamikk. Du kan arrangere et intervju med en bransjeleder, bedriftsleder, influencer eller andre hvor den som skal intervjues filmes. I prinsippet er det en slags FaceTime, bare for flere enn deg selv.

2. Drive trafikk til nettsted/blogg

Har du over 10.000 følgere, eller er verifisert av Instagram, kan du linke til nettsider ved å bruke «Swipe up»-funksjonen. Lenke er som kjent svært effektivt når det kommer til å drive trafikk til nettsider og blogger.

3. Bak fasaden/Sneak Peeks
Ta med følgere dine bak fasaden, eller gi dem en smakebit på noe som kommer. På denne måten kan du bygge eksklusivt innhold og «hype» rundt produkter og arrangementer osv. Samtidig føler ditt publikum seg eksklusive ved at de får ta del i dette.

4. Avstemminger
En fin måte å skape aktivitet og engasjement på er å arrangere avstemminger. Her kan du for eksempel kjøre en quiz eller spørsmål rundt arrangementer.

En splitter ny funksjon er Emoji Slider. I følge Instagram selv kan man nå spørre mer nyanserte spørsmål når man lurer på hva følgere dine føler rundt noe. For eksempel: «Hvor mye elsker du pizza?»

tips Instastories med FJUZ

5. Temadager
Dette er kanskje den enkleste veien å gå for å skape innhold på Intagram Stories. Sett opp ulike temaer til ulike dager i løpet av uka. For eksempel «tirsdagstipset», «throwback Thursday» osv. Du kan dele sitater, intervjue folk, la en influencer overta kontoen din ++

En annen fordel med å kjøre temadager er at du kan lage mye innhold på forhånd, noe som sparer deg for tid på et senere tidspunkt.

6. Fremhev innhold som er laget av følgerne dine
Er du i en posisjon hvor du har tilgang på brukergenerert innhold, som f.eks. deling av bilder, innlegg på #hashtags osv. er dette noe som skaper stor verdi på Instagram Stories. På denne måten viser du at du bryr deg om ditt publikum og at du verdsetter deres engasjement.

En annen variant er å anbefale eller å gi en  såkalte «shout outs» til favorittkontoer, bilder eller andre relaterte merker. Dette er med på å styrke B2B-relasjonene i fremtiden

7. Fremhev lokale arrangement/nabolaget
Er det et lokalt arrangement på gang? Snakk om det på Instagram Stories!

Dette er en god måte å knytte bånd med publikum på, og trekke besøk til butikken din. Husk å «tagge» lokasjoner som kan gi økt eksponering på Instagram.

8. Vlog
En morsom og ganske enkel måte for deg å utnytte Instagram Stories på er å lage kort video eller vlog. Formatet og stemningen skal være avslappet, men for mange er det spennende å se arbeidsplassen, de ansatte, morsomme arbeidsprosesser osv.

Å menneskeliggjøre en bedrift har i mange tilfeller vist seg å være en god måte å knytte seg nærmere målgruppen på.

Jeg håper tipsene mine kan inspirere deg til å prøve deg på Instagram og Instagram Stories. Det viktigste er å ha et bevisst forhold til hva og hvordan du skal oppnå engasjement.

Lykke til!

Instastories fungerer litt som SnapChat, men når ut til langt flere.

Digital Rådgiver Kristian Hauge kristian@fjuz.no / 97666674

Kristian har master i markedsføring og har jobbet 3,5 sesong i Odds Ballklubb med ansvar for alle digitale tjenester med innhold, produksjon, ide og gjennomføring. Kristian var også med i oppstarten av Skien By-prosjektet. I FJUZ er spesialfeltene hans Snapchat og programmatisk, men synes SoMe generelt er fryktelig gøy. Ellers Kristian er en svoren tilhenger av rock’n’roll.