Snipp Snappchat
Shoppable AR

I midten av april rullet Snapchat ut «Shoppable AR», eller «utvidet virkelighet». «Shoppable AR» bygger videre på  «linsetjenesten», som gir bedrifter muligheten til å skape egne filtre knyttet til produkter og tjenester som brukerne kan legge på egne selfies og bilder i egne snaps.

Snapable AR med FJUZ kommunikasjon

Lag ditt eget filter
Essensen av den nye funksjonaliteten er at det vil være mulig å avslutte kjøpstrakten samtidig som brukerne bruker Snapchat. Når man benytter seg av det betalte filteret vil det fra bedriftens side være mulig å legge inn en knapp som sender kunden videre til en ønsket landingsside. Andre muligheter kan være å linke videre til for eksempel en App du ønsker å promotere, eller en lengre video. Alle handlingene vil skjer sømløst i Snapchat-appen.

Snapchat Shoppable AR FJUZ kommunikasjon

Det er ingen endring i annonsekostnaden, og den nye funksjonaliteten vil uten tvil være kjærkommen for bedrifter som allerede benytter seg av Snapchat som kommunikasjon -og annonsemedium. Ved å i større grad åpne opp funksjonaliteten for sponsede linser er det nok flere som vil se på denne muligheten i tiden fremover.

Skap trafikk til nettsiden med Snap
Når annonsøren holder brukerne i Snapchat-appen vil man redusere fluktfrekvensen vesentlig, fordi man kombinerer produktplassering og annonse som en organisk enhet. Brukeren på sin side vil ikke oppleve innholdet de blir eksponert for som reklame.

Spennende potensiale
Det er fire store bedrifter som er med i Snapchats lansering av den nye tjenesten: Dette er Clairol, King, STX Entertainment og Adidas. I følge Snapchat selv, er det 70 millioner mennesker som bruker de tilgjengelige linsene hver dag.

Hvorfor ikke gi det et forsøk? Det synes jeg du burde gjøre!

Med Shoppable AR knyttes egne filter til produkter og tjenester som brukerne kan legge på egne selfies og bilder

Digital Rådgiver Kristian Hauge kristian@fjuz.no / 97666674

Kristian har master i markedsføring og har jobbet 3,5 sesong i Odds Ballklubb med ansvar for alle digitale tjenester med innhold, produksjon, ide og gjennomføring. Kristian var også med i oppstarten av Skien By-prosjektet. I FJUZ er spesialfeltene hans Snapchat og programmatisk, men synes SoMe generelt er fryktelig gøy. Ellers Kristian er en svoren tilhenger av rock’n’roll.