SPAR påskequiz 2017: Kampen om de store innkjøpene

FJUZ har jobbet med SPAR siden 1996. Å samarbeide med verdens største supermarkedskjede byr på mange muligheter til å løse utfordringer. En av oppgavene som vi har håndtert sammen var SPAR Påskequiz 2017.

Først litt om SPAR
I Norge har SPAR over 288 butikker, som sammen med EUROSPAR årlig omsetter for rundt 12 milliarder kroner. Dette gir SPAR en markedsandel på totalt syv prosent. SPAR har en lang og tradisjonsrik historie både internasjonalt og i Norge, og legger vekt på å være engasjert, folkelig og hjelpsom. I butikkene skal kundene finne inspirasjon og et bredt vareutvalg, med fokus på lokalmat.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, materiell i butikk og animasjon

Utfordring

Som du nok vet, er det sterk konkurranse mellom norske dagligvarebutikker. Å skape trafikk til butikk handler derfor mye om å formidle de gode tilbudene til pris- og kvalitetsbevisste kunder, og det er spesielt viktig å vinne kampen om de store innkjøpene.

Påsken er som kjent en viktig høytid og mange handler inn ekstra store mengder med dagligvarer. Vi ønsker å kose oss litt ekstra, og det er flere helligdager på rad og dermed færre muligheter til å stikke en tur i butikken enn ellers. Å trekke kunder til butikk og skape en positiv aktivitet i butikkene blir derfor viktig, samtidig som engasjementet kan trekkes ut i blant annet sosiale medier.

Løsning

En Kvikk Lunsj i solveggen – høres det kjent ut? Det er ingen tvil om at Freias produkter har en sterk tilknytning til påske. Det var derfor naturlig å velge Freia-produktene, og spesielt Kvikk Lunsj, for å skape engasjement på nett og i butikk med SPAR som den tydelige avsenderen. I samarbeid med Den Norske Turistforening (DNT) og Mondelez (som eier Freia og dermed også Kvikk Lunsj) laget FJUZ den kreative profilen til SPARs påskekampanje 2017.

Premiene var alle knyttet til DNT, med vennetur til en turisthytte i vinnerens nærområde som hovedpremie. I tillegg ble det kåret dagsvinnere som fikk ett års medlemskap i DNT. Det ble også gjennomført egne motiverende tiltak for butikkene med premiering av beste butikk og egne premier for de ansatte.

Resultat

FJUZ har laget SPAR sin påskekampanje for 2017

SPAR opplevde et stort engasjement både i butikk og på nett. Totalt deltok over 102 000 i konkurransen!

Norita Fridheim rådgiver Fjuz reklamebyrå

Rådgiver Norita Fridheim

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita !

Norita jobber som rådgiver og prosjektleder for SPAR. Hun har selv lang erfaring med strategisk markedskommunikasjon i Norgesgruppen og nå som rådgiver innen detalj- og dagligvarehandel i FJUZ.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita!

Norita Fridheim rådgiver Fjuz reklamebyrå
foto-fjuz-kommunikasjon-skien-byFoto av fjuz kommunikasjon