Hageland – der kunnskapen gror

Hageland startet sitt samarbeid med FJUZ høsten 2018, og sammen har vi løst flere spennende oppgaver. Våren 2019 ble ny nettside lansert, og i dag jobber vi sammen om å løse en rekke oppgaver knyttet til strategi, idé og design. I tillegg leverer FJUZ film, foto og tekst til blant annet trykt DM og sosiale medier.  

Først litt om Hageland 

Hageland er en av Norges største hagesenterkjeder. Hos alle de 107 sentrene får kunder gode gartnerråd og et rikt utvalg av blomster, planter og hagemøbler.

Hageland ønsker å være stedet der kunnskapen gror. Hvert hagesenter har fokus på fagkompetanse, med egen gartner som gir veiledning til kundene slik at de lykkes med sine blomster og planter. Mitt Hageland er Hagelands egen kundeklubb, der medlemmene får eksklusive tilbud og informasjon om stell av planter og blomster.

Levert: 2019
Produkter: Strategi, idé, nettside, tekst, film og foto

Dette ønsket Hageland

Det aller viktigste for Hageland er økt kjennskap til sin merkevare og å formidle hvor kunden finner sitt nærmeste hagesenter. Det er 107 sentre, spredt over hele landet med et rikt og variert utvalg. Hos sitt Hageland skal kunden få tilgang til kunnskap om stell av blomster og planter. Dette har vært FJUZ sitt hovedfokus i all markedsføring for Hageland.

Våren er høysesong for Hageland. Tidlig sesongstart er derfor viktig. Været og temperaturen på våren vil alltid variere, men inne i et hvert Hageland er det garantert vår.

Kundeklubbmedlemmer handler betydelig mer enn andre kunder. Å øke kjennskap og antall medlemmer til kundeklubben Mitt Hageland er også en svært spennende oppgave FJUZ har jobbet strategisk med og utviklet flere kampanjer for.

  • blomster-i-potte-fra-hageland
  • sommerblomster-i-krukke

Ny nettside for Hageland

Våren 2019 lanserte FJUZ nye nettsider for Hageland. Nye hageland.no skaper inspirasjon og interesse for det gode livet i hagen. Her er det enkelt å finne sitt lokale Hageland, og kampanjer i de ulike hagesentrene. Nettsiden er også landingsside for aktiviteter fra Instagram og Facebook. Dette er viktige sosiale medier kanaler som skaper kjennskap til kampanjer og øker antall besøkende til de 107 lokale hagesentrene.

På nettsiden kan kundene enkelt navigere. Kundene finner et rikt utvalg av blomster, planter og hagemøbler. Fakta og pris er god kjøpshjelp og hagemøbler kan også bestilles i nettbutikken med click and collect.

FJUZ produserer nyttig innhold som stelletips og fakta om planter og blomster. Slik hjelper hageland.no flere hageinteresserte i å lykkes med sine hageprosjekter. Kunden finner også gode råd om hvordan hagen og hagemøbler vedlikeholdes.

På nettsiden kan kunden enkelt melde seg inn i kundeklubben, Mitt Hageland, og til enhver tid finne eksklusive og relevante medlemstilbud.

Her kan du besøke hageland.no

Nettside designet og programmert av FJUZ

Foto

Inspirerende foto er viktig i all kommunikasjon FJUZ lager for Hageland. Foto underbygger Hagelands identitet som faghandler og stedet for kvalitet i sitt vareutvalg.

Når den gode følelsen skal formidles, fortelles den alltid best med gode foto. Våre fotografer jobber alltid i team med kreativt ansvarlig AD.

Vi ønsker å skape en helhetlig historie for hver sesonger – året rundt. Enten det er å grave i jorda for å så sommerens vakre sommerblomster,  inspirere til å fornye utemøbler eller å skape stemningsfulle høytider.

Hageland sitt uttrykk er personlig og skal formidle entusiasme for kunnskap om sitt fagfelt.

  • inngangsparti-var-hageland
  • Vårblomster på brygga i krokker fra hageland-ii
  • utekjøkken-fra-hageland
  • lindholm-spisegruppe-fra-hageland

Film

Å dele gode råd og stelletips er viktig for Hageland. Film er et naturlig og effektivt virkemiddel vi vet fanger oppmerksomhet. FJUZ har laget flere korte filmer som brukes i sosiale medier eller i tilknytning til artikler på hageland.no.

Til tv-program der Hageland er sponsor har vi laget ulike vignetter. Målet for disse er å øke kjennskapen til merkevaren og å fokusere på at Hageland har et stort antall hagesenter.

Det er viktig for Hageland å vise frem og dele kunnskapen kundene kan benytte seg av hos sitt lokale hagesenter.

Vi har derfor også laget korte filmer fra ulike hagesenter der de ansatte presenterer sitt vareutvalg sammen med nyttig veiledning om produktet.

Film inspirerer til at arbeid i hagen er kvalitetstid. Vi har derfor flere strategiske samarbeidet med influencers. Det er influencers selv som plukker ut sine favoritter for å vise hvordan blomster, planter og møbler kan settes sammen til inspirasjon for andre.

Hageland Kartoteket – spesielt til medlemmer i Mitt Hageland

Hagekartoteket til lageland ide av FJUZ

Hagekartoteket er premie til nye medlemmer i Mitt Hageland. Kartoteket skal også være en hyggelig gave til kunder man ønsker gi en ekstra oppmerksomhet til.

Kartoteket bygger opp under konseptet Der kunnskapen gror, med er ulike kort om temaer knyttet til fakta og stell av blomster og planter.

For å presentere Hagekartoteket digitalt og i butikk har vi laget animasjonsfilmer til hvert tema, artikler på nettsiden, konkurranser og plakater til butikk.

Du finner mer informasjon om Hagekartoteket her

Et samarbeid med gode resultater

sommerblomster fra Hageland nettside laget av FJUZ

Hageland og FJUZ samarbeider tett. Sammen har vi siden høsten 2019 skapt gode resultater.

Økt trafikk til nettsiden gjennom konkurranser og kampanjer i blant annet sosiale medier, har resultert i et økt engasjement for merkevaren. Dette var et av Hagelands mål for sin digitale satsning.

Faglig godt innhold sammen med inspirerende foto og film gir ønsket resultat. Arbeidet støtter opp under Hagelands ønskede posisjon som en landsdekkende fagkjede, der hvert hagesenter har sin egen sjarm og ekspertise.

Ønsker du å se flere av våre arbeid? Ta en titt her

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Det er moteuke i den lille storbyen

Skien Fashion Week

24. – 27. april ønsker Skien By velkommen til moteuke med våren og sommerens trender på programmet. Butikkene i Skien sentrum presenterer vårens nyheter i deilige farger, nytt design og vårlige snitt. Skien Fashion Week inneholder events, kundekvelder, leverandørbesøk, lanseringer, gjenbruk, bobler, moteshow, goodiebags og mye mye mer.

FJUZ kommunikasjon har sammen med Skien By utviklet idé, og står bak design, foto og filmproduksjon til Skien Fashion Week. I tillegg har FJUZ produsert et eget magasin som distribueres til innbyggerne. Magasinet er også elektronisk og kan leses her. FJUZ har vært prosjektleder og produsert alt innhold til magasinet, som har et opplag på 23 000 eksemplarer.

Dette er Skien By

Skien By er en forening for næringsdrivere og gårdeiere i Skien sentrum. Foreningen jobber for å fremme Skien sentrum som et spennende sted for næring, kultur og bosetting. Siden oppstarten av foreningen har FJUZ kommunikasjon jobbet tett med konsept, idé og produksjon av markedsmateriell. Målet med arbeidet er alltid å få innbyggerne i Skien til å bruke byens butikker, spisesteder og å delta på arrangementer i sentrum.

Skien By skal skape et aktivt sentrum med handel i fokus, samtidig som det skal legge til rette for gode og nye virksomheter. Skien skal være “Den lille storbyen” med fokus på kompetansen til de gode driverne i sentrum, det gode vertskap og de unike konseptene.

  • Motefoto fra Skien Fashion week av FJUZ kommunikasjon
  • Skien Fashion week magasin laget av FJUZ kommunikasjon

Rådgiver Ann Kristin Lassen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin !

Ann Kristin jobber som rådgiver i FJUZ, og har lang erfaring med konseptutvikling og større kampanjer. Ann Kristin har tidligere jobbet med markedskommunikasjon i Telenor.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin!

Hello?

Hageland elsker ikke bare hage, men også jul!

Levert: 2018
Produkter: Film, Sosiale Medier, Animasjon

Utfordring

Hver jul fyller Hageland butikkene med deilig julestemning, vakker pynt og julebyer. Sistnevne er en voksende tradisjon i Norge, og i julen 2018 ville Hageland ha fokus på Julebyer for å øke kjennskap til produktene og øke salget.

Utfordringen var at få vet hvor man får tak i julebyer. For å fortelle folk at Hageland har størst utvalg av Julebyer ville vi gi følgerne til Hageland et avslappende pust i en ellers travel førjulstid. Resultatet ble en julekalender på Facebook, med fokus på det store utvalget av produkter innenfor kategorien julebyer.

Juleland adventkalender fra Hageland laget av FJUZ

Løsning

I julebykalenderen blir man introdusert til en av figurene i Julebyen, nemlig Kent. Kent liker ikke julen og det passer dårlig når man bor i selveste juleby.

To barn i Juleby bestemmer seg for å overbevise Kent om at julen er fantastisk! Hver dag frem mot jul gjør barna så godt de kan å få Kent til å se lysere på julen.

Ved å kombinere video, stop motion, foto og lydeffekter skapte vi et univers både voksne og barn lot seg sjarmere av.

Med filmene inkluderte vi følgerene på Facebook til å hjelpe oss å finne ut hvorfor Kent ikke liker julen og holdt konkurranser der følgerne kunne vinne en juleby – dette skapte stort engasjement.

Resultat

Juleland Adventkalender for Hageland laget av FJUZ

Av det totale engasjementet på det som ble postet i desember var nær åtti prosent av alt engasjement på facebook knyttet til julebykalenderen – og det beviser at godt innhold engasjerer!

Følgerne som ikke hadde fulgt med hele veien kunne også gå inn på landingsside til julebyer og se alle episodene der – der fikk man også se Hagelands store utvalg av julebyer. Det ble en merkbar økning i salget av Julebyer, og viktigst av alt: Kent ble overbevist om at julen er fantastisk!

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Maskineriet – Et troverdig og innovativt callsenter

Mange oppfatter kundeservice-bransjen som litt vel pågående. For Maskineriet er det viktig å signalisere at bedriften er en seriøs aktør. I 2017 lagde derfor FJUZ en visuell profil og nettside som både ga selskapet troverdighet overfor kunder og gjorde det attraktivt for potensielle ansatte.

Først litt om Maskineriet

Selv om navnet kanskje er nytt for deg, er sjansen stor for at du har vært i kontakt med Maskineriet. Med kontorer i Skien, Moss og Oslo og blant annet Hafslund Strøm, Canal Digital og Telenor på kundelisten er de et av landets ledende kundeservicesentre med totalt 250 ansatte. I løpet av de siste syv årene har Maskineriet skapt solide kunderelasjoner for noen av landets største aktører innen bransjer som mobiltelefoni og strøm.

Levert: 2017
Produkter: Profil, web, animasjon, foto

Utfordring

Som representant for et ledende merkenavn ønsket Maskineriet en visuell profil som ga dem troverdighet i møtet med kunder. Nettsiden skulle være en viktig støtte for å bygge opp Maskineriet som den ledende aktøren for outsourcing av kundeservice-relaterte tjenester.

I tillegg ønsket Maskineriet tiltrekke å seg flere ansatte. Å fremstille virksomheten som et spennende og attraktivt selskap å jobbe for var derfor helt avgjørende.

Løsning

FJUZ har utviklet ny profil for Maskineriet. Som en innovativ aktør i sin bransje ønsker Maskineriet med sin nye profil å kommunisere at bedriften henger med i den teknologiske utviklingen, og at det er avgjørende for å lykkes. Sammen med kompetanse innen salg og kundeservice er dette et viktig utgangspunkt i den nye visuelle identiteten. Den nye profilen lykkes i å kommunisere dette både mot oppdragsgivere og potensielle ansatte. I tillegg til profil har vi levert ny nettside for Maskineriet. Her er den viktigste oppgaven å formidle hva Maskineriet kan hjelpe potensielle oppdragsgivere med.

Relevant innhold av høy nytteverdi til potensielle og eksisterende oppdragsgivere har også blitt utarbeidet av FJUZ. Animasjonsfilm som forklarer hvordan Maskineriet løser utfordringer skal i kombinasjon med relevante fagartikler løfte frem bedriftens kompetanse.

FJUZ har i tillegg produsert film som fremstiller Maskineriet som en attraktiv arbeidsgiver. Film er effektiv som kommunikasjonsmiddel i sosiale medier som YouTube, og er spesielt relevant når man skal fortelle relevante jobbsøkere om spennende karrieremuligheter i bedriften.

  • FJUZ kommunikasjon webdesign til maskineriet

Resultat

FJUZ har med glede fulgt utviklingen til et av Norges mest ambisiøse callsenter! Både logo og profil er i dag godt etablert hos kunder og ansatte og nettsiden fungerer godt som landingsside for kunder som ønsker å bli kjent med Maskineriet, poster i sosiale medier og potensielt nyansatte som vil ha mer informasjon.

Digital Leder Solfrid Djuve

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Solfrid !

Solfrid jobber som prosjektleder i FJUZ, med hovedfokus på digitale prosjekter. Solfrid har erfaring innen både digital kommunikasjon og analyse og har et sterkt engasjement for innholdsmarkedsføring

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Solfrid!

Hello?

Christiania Belysning – Inspirerende kvalitet

FJUZ setter pris på det gode samarbeidet vi har med Christiania Belysning. Hovedfokuset er å styrke merkevaren og være en god rådgiver i møte med nye og tradisjonelle kommunikasjonskanaler.

Fakta om Christiania Belysning
Fagkjede innen belysning med fokus på design og kvalitet. De har over 40 butikker og egen nettbutikk. Christiania Belysning fører et stort og spennende utvalg av lamper, skjermer og interiørvarer. Fagkunnskap og service er viktige verdier.

Levert: 2017
Produkter: Profil, foto, web

Utfordring

Som faghandel blir Christiania Belysning ofte utfordret av møbelvarehus og ulike billigkjeder. Antall aktører innen interiør og lamper som konkurrerer på utvalg og pris er økende.

Det å vise spennende kvalitetsdesign og samtidig være en kilde til inspirasjon har derfor vært svært viktig for Christiania Belysning.

Løsning

FJUZ tar foto og designer brosjyrer, annonser og butikkmateriell for Christiania Belysning. Vi optimaliserer kampanjemateriellet for digital kommunikasjon til bruk i Christiania Belysnings egne kanaler: sosiale medier, nettbutikken og relevante eksterne plattformer for distribusjon.

FJUZ har også utarbeidet en strategi for hvordan kampanjer skal synliggjøres gjennom Facebook og bidra til økt netthandel og mer trafikk til butikk.

Ved etablering av samarbeidet utarbeidet FJUZ en revidert designmanual. Hensikten var å begeistre yngre kunder og gjøre kjeden kjent i sosiale medier.

Sentralt i strategien var også å utarbeide en guide for både bilder og språk som inspirerer yngre målgrupper og underbygger Christiania Belysnings faglige tyngde.

Resultat

Christiania Belysning har i dag en tydelig stemme og er en kilde til inspirasjon for mange.

Det er etablert en dialog med følgere i sosiale medier og kjeden har i dag en svært moderne og inspirerende kommunikasjon mot yngre målgrupper ved å ta i bruk nye medieplattformer.

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

SPAR påskequiz 2017: Kampen om de store innkjøpene

FJUZ har jobbet med SPAR siden 1996. Å samarbeide med verdens største supermarkedskjede byr på mange muligheter til å løse utfordringer. En av oppgavene som vi har håndtert sammen var SPAR Påskequiz 2017.

Først litt om SPAR
I Norge har SPAR over 288 butikker, som sammen med EUROSPAR årlig omsetter for rundt 12 milliarder kroner. Dette gir SPAR en markedsandel på totalt syv prosent. SPAR har en lang og tradisjonsrik historie både internasjonalt og i Norge, og legger vekt på å være engasjert, folkelig og hjelpsom. I butikkene skal kundene finne inspirasjon og et bredt vareutvalg, med fokus på lokalmat.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, materiell i butikk og animasjon

Utfordring

Som du nok vet, er det sterk konkurranse mellom norske dagligvarebutikker. Å skape trafikk til butikk handler derfor mye om å formidle de gode tilbudene til pris- og kvalitetsbevisste kunder, og det er spesielt viktig å vinne kampen om de store innkjøpene.

Påsken er som kjent en viktig høytid og mange handler inn ekstra store mengder med dagligvarer. Vi ønsker å kose oss litt ekstra, og det er flere helligdager på rad og dermed færre muligheter til å stikke en tur i butikken enn ellers. Å trekke kunder til butikk og skape en positiv aktivitet i butikkene blir derfor viktig, samtidig som engasjementet kan trekkes ut i blant annet sosiale medier.

Løsning

En Kvikk Lunsj i solveggen – høres det kjent ut? Det er ingen tvil om at Freias produkter har en sterk tilknytning til påske. Det var derfor naturlig å velge Freia-produktene, og spesielt Kvikk Lunsj, for å skape engasjement på nett og i butikk med SPAR som den tydelige avsenderen. I samarbeid med Den Norske Turistforening (DNT) og Mondelez (som eier Freia og dermed også Kvikk Lunsj) laget FJUZ den kreative profilen til SPARs påskekampanje 2017.

Premiene var alle knyttet til DNT, med vennetur til en turisthytte i vinnerens nærområde som hovedpremie. I tillegg ble det kåret dagsvinnere som fikk ett års medlemskap i DNT. Det ble også gjennomført egne motiverende tiltak for butikkene med premiering av beste butikk og egne premier for de ansatte.

Resultat

FJUZ har laget SPAR sin påskekampanje for 2017

SPAR opplevde et stort engasjement både i butikk og på nett. Totalt deltok over 102 000 i konkurransen!

Rådgiver Norita Fridheim

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita !

Norita jobber som rådgiver og prosjektleder for SPAR. Hun har selv lang erfaring med strategisk markedskommunikasjon i Norgesgruppen og nå som rådgiver innen detalj- og dagligvarehandel i FJUZ.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita!

Hello?