Hageland elsker ikke bare hage, men også jul!

Levert: 2018
Produkter: Film, Sosiale Medier, Animasjon

Utfordring

Hver jul fyller Hageland butikkene med deilig julestemning, vakker pynt og julebyer. Sistnevne er en voksende tradisjon i Norge, og i julen 2018 ville Hageland ha fokus på Julebyer for å øke kjennskap til produktene og øke salget.

Utfordringen var at få vet hvor man får tak i julebyer. For å fortelle folk at Hageland har størst utvalg av Julebyer ville vi gi følgerne til Hageland et avslappende pust i en ellers travel førjulstid. Resultatet ble en julekalender på Facebook, med fokus på det store utvalget av produkter innenfor kategorien julebyer.

Juleland adventkalender fra Hageland laget av FJUZ

Løsning

I julebykalenderen blir man introdusert til en av figurene i Julebyen, nemlig Kent. Kent liker ikke julen og det passer dårlig når man bor i selveste juleby.

To barn i Juleby bestemmer seg for å overbevise Kent om at julen er fantastisk! Hver dag frem mot jul gjør barna så godt de kan å få Kent til å se lysere på julen.

Ved å kombinere video, stop motion, foto og lydeffekter skapte vi et univers både voksne og barn lot seg sjarmere av.

Med filmene inkluderte vi følgerene på Facebook til å hjelpe oss å finne ut hvorfor Kent ikke liker julen og holdt konkurranser der følgerne kunne vinne en juleby – dette skapte stort engasjement.

Resultat

Juleland Adventkalender for Hageland laget av FJUZ

Av det totale engasjementet på det som ble postet i desember var nær åtti prosent av alt engasjement på facebook knyttet til julebykalenderen – og det beviser at godt innhold engasjerer!

Følgerne som ikke hadde fulgt med hele veien kunne også gå inn på landingsside til julebyer og se alle episodene der – der fikk man også se Hagelands store utvalg av julebyer. Det ble en merkbar økning i salget av Julebyer, og viktigst av alt: Kent ble overbevist om at julen er fantastisk!

Leder marked Tone Merete Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete!

Hello?

Skien By – Kjærlighet til den lille storbyen

Vi i FJUZ elsker Skien! Å jobbe for at flere skal oppdage den fine byen er derfor en oppgave vi gjør med glede og stolthet!

Først litt om foreningen Skien By
Ønsket om å fremme Skien som et flott sted å bo, handle og få med seg kulturelle opplevelser, gjorde at næringsdrivende og gårdeiere i sentrum av byen i 2014 etablerte foreningen Skien By. Ambisjonen er å skape et aktivt sentrum med fokus på lørdagshandelen og å legge til rette for nye virksomheter som skal leve lenge i Skien. Foreningen ønsker å fremstille Skien som «Den lille storbyen», som er moderne, men med historisk forankring. Å skape gode positive holdninger hos alle som bruker byen er avgjørende.

Levert: 2017
Produkter: Strategi, profil, magasin, foto, film, tekst web

Utfordring

Næringsdrivende og gårdeiere i Skien sentrum hadde et stort behov for å få flere til å bruke byen, fremsnakke den og benytte seg av tilbudene sentrum har å by på. De ønsket flere nyetableringer som kunne øke engasjement og handel, med spesielt fokus på lørdagshandelen.

Det var et behov for å lage en samlet presentasjon av handelsarealer i Skien. Lokalene som var ledige ønsket man å fylle med aktører som hadde ønske om å drive handel i sentrum av byen.

Løsning

Skien By ble stiftet i 2014 for å fremme Skien sentrum som en synlig og levende by. FJUZ har siden oppstart av Skien By jobbet med utvikling av en samlende strategi og egen profil for Skien.

Vi har valgt å fortelle den personlige historien om byen: Hva som skjer, hvem som jobber der, og hvilke aktiviteter det finnes for hvem. Vi har hatt et sterkt ønske om å fremme og la befolkningen bli kjent med velkjente ansikter og livet i byen.

Den røde tråden gjennom alt som Skien By forteller, er å skape stolthet for Skien. FJUZ  jobber i dag tett med Skien By for å legge en målrettet strategi, og er dessuten innholdsleverandør av tekst, foto og film til foreningens nettside, Instagram- og Facebook-kontoer. Godt innhold i sosiale medier har vært en viktig drivkraft for å øke antall følgere i sosiale medier.

Vi jobber alltid ut fra tanken om at innhold på Facebook og Instagram må være relevant for publikum. FJUZ designer dessuten butikkmateriell og papirmagasiner for foreningen.

Resultatet

Merkevaren Skien By har etablert seg som en felles avsender for handelstanden i sentrum. Skien By er i dag en viktig arena for samarbeid mellom butikker og med andre kulturaktiviteter.

Siden starten i 2014 har Skien By og FJUZ jobbet tett både med strategi og innhold. Sammen har vi justert og videreutviklet kommunikasjonen – spesielt har vi jobbet for å få nettsidene høyere på resultatlisten ved søk (SEO). Dette har gitt svært gode resultater organisk, altså at man ikke har betalt for annonsering, og har vært spesielt vellykket knyttet til salg av gavekort og aktivitetskalender for Skien By. Vi ser også at interessen for foreningen Skien By er økende på nettsiden, som de siste årene har fått økt trafikk. På Instagram har en målrettet emneknagg-strategi vært viktig.

I dag brukes #skienby som en viktig emneknagg av mange for hva som skjer i Skien sentrum.

Rådgiver Ann Kristin Lassen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin !

Ann Kristin jobber som rådgiver i FJUZ, og har lang erfaring med konseptutvikling og større kampanjer. Ann Kristin har tidligere jobbet med markedskommunikasjon i Telenor.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin!

Hello?

Floriss – Begeistrer med blomster!

Gjennom profilarbeid, innhold og kommunikasjonskampanjer har FJUZ hjulpet Floriss med å få en tydelig stemme som engasjerer.

Litt om Floriss

Med over 90 butikker er Floriss Norges største franchisekjede innen blomster. Kjedens store lidenskap er blomster av høy kvalitet og et sterkt sosialt engasjement. Floriss støtter blant annet treplanting i Kenya, Roser med mening og samarbeider med treverksbedrifter der målet er å hjelpe Masai-kvinner.

Levert: 2017
Produkter: Profil, foto, web

Utfordring

Floriss opplevde at kjeden ikke hadde noen tydelig stemme, og ønsket et byrå som kunne bistå med å skape en helhetlig kommunikasjon som begeistret både kunder og franchisetakere.

Butikkmateriell, nett- og printannonser og Floriss’ egen hjemmeside måtte bedre støtte opp under kjedens kjerneverdier: kunnskap, lidenskap og kvalitet.  I tillegg ønsket Floriss å skape økt engasjement i sosiale medier for å øke trafikk til nettsiden og antall besøk i butikk.

Floriss hadde også behov for en helhetlig kommunikasjonsplattform som begeistret både kunder og franchisetakere.

Løsning

Alle butikkene til Floriss er drevet av franchisetakere, derfor er det viktig at de ansatte i butikkene lar seg begeistre av kampanjene og tar i bruk butikkmaterialet de får tilsendt. Sammen med Floriss har FJUZ stått for idé, tatt alle bilder, laget film og laget materiell til en rekke kampanjer:

Faste ukestilbud, Flower Friday – der man hver fredag får 50 prosent rabatt på bukett nummer to – og Floriss Rosegaranti, som faktisk er Norges beste rosegaranti.

Nettopp fordi butikkene er selvstendige er også franchisetagerne en viktig målgruppe. Intern stolthet, økt kunnskap om blomster og tips om hvordan de ansatte kan møte kunden med service i salgssituasjoner har blitt løst med interne kampanjer.

Resultat

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier.  På Facebook og Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og nyttige tips om blomster.

Bilder har også blitt delt av influencere og har uten tvil gitt positivt omdømme. Floriss opplever en økning i besøkende i butikkene og en vekst i antall besøk på nettsiden.

Leder marked Tone Merete Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete!

Hello?

Christiania Belysning – Inspirerende kvalitet

FJUZ setter pris på det gode samarbeidet vi har med Christiania Belysning. Hovedfokuset er å styrke merkevaren og være en god rådgiver i møte med nye og tradisjonelle kommunikasjonskanaler.

Fakta om Christiania Belysning
Fagkjede innen belysning med fokus på design og kvalitet. De har over 40 butikker og egen nettbutikk. Christiania Belysning fører et stort og spennende utvalg av lamper, skjermer og interiørvarer. Fagkunnskap og service er viktige verdier.

Levert: 2017
Produkter: Profil, foto, web

Utfordring

Som faghandel blir Christiania Belysning ofte utfordret av møbelvarehus og ulike billigkjeder. Antall aktører innen interiør og lamper som konkurrerer på utvalg og pris er økende.

Det å vise spennende kvalitetsdesign og samtidig være en kilde til inspirasjon har derfor vært svært viktig for Christiania Belysning.

Løsning

FJUZ tar foto og designer brosjyrer, annonser og butikkmateriell for Christiania Belysning. Vi optimaliserer kampanjemateriellet for digital kommunikasjon til bruk i Christiania Belysnings egne kanaler: sosiale medier, nettbutikken og relevante eksterne plattformer for distribusjon.

FJUZ har også utarbeidet en strategi for hvordan kampanjer skal synliggjøres gjennom Facebook og bidra til økt netthandel og mer trafikk til butikk.

Ved etablering av samarbeidet utarbeidet FJUZ en revidert designmanual. Hensikten var å begeistre yngre kunder og gjøre kjeden kjent i sosiale medier.

Sentralt i strategien var også å utarbeide en guide for både bilder og språk som inspirerer yngre målgrupper og underbygger Christiania Belysnings faglige tyngde.

Resultat

Christiania Belysning har i dag en tydelig stemme og er en kilde til inspirasjon for mange.

Det er etablert en dialog med følgere i sosiale medier og kjeden har i dag en svært moderne og inspirerende kommunikasjon mot yngre målgrupper ved å ta i bruk nye medieplattformer.

Leder marked Tone Merete Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete!

Hello?

Flower Friday – Skal det være en fredagsbukett?

Gjennom profilarbeid, innhold og kommunikasjonskampanjer har FJUZ under 2017 hjulpet Floriss med å øke fokuset på blomster som en naturlig del av helgen.

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier. Spesielt på Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og gode råd om blomster.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, foto, film

Ufordring

Blomsterbransjen har i lengre tid blitt utfordret av matbutikker, kiosker og bensinstasjoner som også tilbyr blomster som en del av sitt sortiment. Å trekke kundene inn i butikken var avgjørende, og Floriss ønsket derfor å finne en anledning i hverdagen der blomster er en naturlig del av handelen. Helgehandelen ble derfor en anledning å ta tak i, med et spesielt fokus på helgehandel.

Løsning

Vi har valgt å fokusere på helgehandelen. Konseptet Flower Friday skal spre glede og være til støtte for å øke salget av blomster som en naturlig del av forberedelsene til en hyggelig helg. Utvalg og kvalitet står i fokus i all kommunikasjon og bygger på Floriss’ kjerneverdier kunnskap, lidenskap og kvalitet.

FJUZ har utarbeidet strategi for profil og designet materiell i butikk i tillegg til produksjon av materiell og innhold. Vi har også gjennomført kampanjen på floriss.no og i sosiale medier. Alle bilder er tatt av våre egne fotografer. I tillegg til dette er reklamefilm for riksdekkende TV laget av FJUZ.

Resultat

FJUZ kommunikasjon tar vakre bilder av Floriss sine fantastiske blomster

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier. På Facebook og  Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og gode råd om blomster.

Flere bilder er blitt delt av influencere og har uten tvil gitt positivt omdømme og gode resultater. Floriss opplever en økning i antall besøkende til butikkene og en vekst i antall besøk på nettsiden.

Leder marked Tone Merete Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone Merete!

Hello?

SPAR påskequiz 2017: Kampen om de store innkjøpene

FJUZ har jobbet med SPAR siden 1996. Å samarbeide med verdens største supermarkedskjede byr på mange muligheter til å løse utfordringer. En av oppgavene som vi har håndtert sammen var SPAR Påskequiz 2017.

Først litt om SPAR
I Norge har SPAR over 288 butikker, som sammen med EUROSPAR årlig omsetter for rundt 12 milliarder kroner. Dette gir SPAR en markedsandel på totalt syv prosent. SPAR har en lang og tradisjonsrik historie både internasjonalt og i Norge, og legger vekt på å være engasjert, folkelig og hjelpsom. I butikkene skal kundene finne inspirasjon og et bredt vareutvalg, med fokus på lokalmat.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, materiell i butikk og animasjon

Utfordring

Som du nok vet, er det sterk konkurranse mellom norske dagligvarebutikker. Å skape trafikk til butikk handler derfor mye om å formidle de gode tilbudene til pris- og kvalitetsbevisste kunder, og det er spesielt viktig å vinne kampen om de store innkjøpene.

Påsken er som kjent en viktig høytid og mange handler inn ekstra store mengder med dagligvarer. Vi ønsker å kose oss litt ekstra, og det er flere helligdager på rad og dermed færre muligheter til å stikke en tur i butikken enn ellers. Å trekke kunder til butikk og skape en positiv aktivitet i butikkene blir derfor viktig, samtidig som engasjementet kan trekkes ut i blant annet sosiale medier.

Løsning

En Kvikk Lunsj i solveggen – høres det kjent ut? Det er ingen tvil om at Freias produkter har en sterk tilknytning til påske. Det var derfor naturlig å velge Freia-produktene, og spesielt Kvikk Lunsj, for å skape engasjement på nett og i butikk med SPAR som den tydelige avsenderen. I samarbeid med Den Norske Turistforening (DNT) og Mondelez (som eier Freia og dermed også Kvikk Lunsj) laget FJUZ den kreative profilen til SPARs påskekampanje 2017.

Premiene var alle knyttet til DNT, med vennetur til en turisthytte i vinnerens nærområde som hovedpremie. I tillegg ble det kåret dagsvinnere som fikk ett års medlemskap i DNT. Det ble også gjennomført egne motiverende tiltak for butikkene med premiering av beste butikk og egne premier for de ansatte.

Resultat

FJUZ har laget SPAR sin påskekampanje for 2017

SPAR opplevde et stort engasjement både i butikk og på nett. Totalt deltok over 102 000 i konkurransen!

Rådgiver Norita Fridheim

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita !

Norita jobber som rådgiver og prosjektleder for SPAR. Hun har selv lang erfaring med strategisk markedskommunikasjon i Norgesgruppen og nå som rådgiver innen detalj- og dagligvarehandel i FJUZ.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita!

Hello?