Hageland – der kunnskapen gror

Hageland startet sitt samarbeid med FJUZ høsten 2018, og sammen har vi løst flere spennende oppgaver. Våren 2019 ble ny nettside lansert, og i dag jobber vi sammen om å løse en rekke oppgaver knyttet til strategi, idé og design. I tillegg leverer FJUZ film, foto og tekst til blant annet trykt DM og sosiale medier.  

Først litt om Hageland 

Hageland er en av Norges største hagesenterkjeder. Hos alle de 107 sentrene får kunder gode gartnerråd og et rikt utvalg av blomster, planter og hagemøbler.

Hageland ønsker å være stedet der kunnskapen gror. Hvert hagesenter har fokus på fagkompetanse, med egen gartner som gir veiledning til kundene slik at de lykkes med sine blomster og planter. Mitt Hageland er Hagelands egen kundeklubb, der medlemmene får eksklusive tilbud og informasjon om stell av planter og blomster.

Levert: 2019
Produkter: Strategi, idé, nettside, tekst, film og foto

Dette ønsket Hageland

Det aller viktigste for Hageland er økt kjennskap til sin merkevare og å formidle hvor kunden finner sitt nærmeste hagesenter. Det er 107 sentre, spredt over hele landet med et rikt og variert utvalg. Hos sitt Hageland skal kunden få tilgang til kunnskap om stell av blomster og planter. Dette har vært FJUZ sitt hovedfokus i all markedsføring for Hageland.

Våren er høysesong for Hageland. Tidlig sesongstart er derfor viktig. Været og temperaturen på våren vil alltid variere, men inne i et hvert Hageland er det garantert vår.

Kundeklubbmedlemmer handler betydelig mer enn andre kunder. Å øke kjennskap og antall medlemmer til kundeklubben Mitt Hageland er også en svært spennende oppgave FJUZ har jobbet strategisk med og utviklet flere kampanjer for.

  • blomster-i-potte-fra-hageland
  • sommerblomster-i-krukke

Ny nettside for Hageland

Våren 2019 lanserte FJUZ nye nettsider for Hageland. Nye hageland.no skaper inspirasjon og interesse for det gode livet i hagen. Her er det enkelt å finne sitt lokale Hageland, og kampanjer i de ulike hagesentrene. Nettsiden er også landingsside for aktiviteter fra Instagram og Facebook. Dette er viktige sosiale medier kanaler som skaper kjennskap til kampanjer og øker antall besøkende til de 107 lokale hagesentrene.

På nettsiden kan kundene enkelt navigere. Kundene finner et rikt utvalg av blomster, planter og hagemøbler. Fakta og pris er god kjøpshjelp og hagemøbler kan også bestilles i nettbutikken med click and collect.

FJUZ produserer nyttig innhold som stelletips og fakta om planter og blomster. Slik hjelper hageland.no flere hageinteresserte i å lykkes med sine hageprosjekter. Kunden finner også gode råd om hvordan hagen og hagemøbler vedlikeholdes.

På nettsiden kan kunden enkelt melde seg inn i kundeklubben, Mitt Hageland, og til enhver tid finne eksklusive og relevante medlemstilbud.

Her kan du besøke hageland.no

Nettside designet og programmert av FJUZ

Foto

Inspirerende foto er viktig i all kommunikasjon FJUZ lager for Hageland. Foto underbygger Hagelands identitet som faghandler og stedet for kvalitet i sitt vareutvalg.

Når den gode følelsen skal formidles, fortelles den alltid best med gode foto. Våre fotografer jobber alltid i team med kreativt ansvarlig AD.

Vi ønsker å skape en helhetlig historie for hver sesonger – året rundt. Enten det er å grave i jorda for å så sommerens vakre sommerblomster,  inspirere til å fornye utemøbler eller å skape stemningsfulle høytider.

Hageland sitt uttrykk er personlig og skal formidle entusiasme for kunnskap om sitt fagfelt.

  • inngangsparti-var-hageland
  • Vårblomster på brygga i krokker fra hageland-ii
  • utekjøkken-fra-hageland
  • lindholm-spisegruppe-fra-hageland

Film

Å dele gode råd og stelletips er viktig for Hageland. Film er et naturlig og effektivt virkemiddel vi vet fanger oppmerksomhet. FJUZ har laget flere korte filmer som brukes i sosiale medier eller i tilknytning til artikler på hageland.no.

Til tv-program der Hageland er sponsor har vi laget ulike vignetter. Målet for disse er å øke kjennskapen til merkevaren og å fokusere på at Hageland har et stort antall hagesenter.

Det er viktig for Hageland å vise frem og dele kunnskapen kundene kan benytte seg av hos sitt lokale hagesenter.

Vi har derfor også laget korte filmer fra ulike hagesenter der de ansatte presenterer sitt vareutvalg sammen med nyttig veiledning om produktet.

Film inspirerer til at arbeid i hagen er kvalitetstid. Vi har derfor flere strategiske samarbeidet med influencers. Det er influencers selv som plukker ut sine favoritter for å vise hvordan blomster, planter og møbler kan settes sammen til inspirasjon for andre.

Hageland Kartoteket – spesielt til medlemmer i Mitt Hageland

Hagekartoteket til lageland ide av FJUZ

Hagekartoteket er premie til nye medlemmer i Mitt Hageland. Kartoteket skal også være en hyggelig gave til kunder man ønsker gi en ekstra oppmerksomhet til.

Kartoteket bygger opp under konseptet Der kunnskapen gror, med er ulike kort om temaer knyttet til fakta og stell av blomster og planter.

For å presentere Hagekartoteket digitalt og i butikk har vi laget animasjonsfilmer til hvert tema, artikler på nettsiden, konkurranser og plakater til butikk.

Du finner mer informasjon om Hagekartoteket her

Et samarbeid med gode resultater

sommerblomster fra Hageland nettside laget av FJUZ

Hageland og FJUZ samarbeider tett. Sammen har vi siden høsten 2019 skapt gode resultater.

Økt trafikk til nettsiden gjennom konkurranser og kampanjer i blant annet sosiale medier, har resultert i et økt engasjement for merkevaren. Dette var et av Hagelands mål for sin digitale satsning.

Faglig godt innhold sammen med inspirerende foto og film gir ønsket resultat. Arbeidet støtter opp under Hagelands ønskede posisjon som en landsdekkende fagkjede, der hvert hagesenter har sin egen sjarm og ekspertise.

Ønsker du å se flere av våre arbeid? Ta en titt her

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Hageland elsker ikke bare hage, men også jul!

Levert: 2018
Produkter: Film, Sosiale Medier, Animasjon

Utfordring

Hver jul fyller Hageland butikkene med deilig julestemning, vakker pynt og julebyer. Sistnevne er en voksende tradisjon i Norge, og i julen 2018 ville Hageland ha fokus på Julebyer for å øke kjennskap til produktene og øke salget.

Utfordringen var at få vet hvor man får tak i julebyer. For å fortelle folk at Hageland har størst utvalg av Julebyer ville vi gi følgerne til Hageland et avslappende pust i en ellers travel førjulstid. Resultatet ble en julekalender på Facebook, med fokus på det store utvalget av produkter innenfor kategorien julebyer.

Juleland adventkalender fra Hageland laget av FJUZ

Løsning

I julebykalenderen blir man introdusert til en av figurene i Julebyen, nemlig Kent. Kent liker ikke julen og det passer dårlig når man bor i selveste juleby.

To barn i Juleby bestemmer seg for å overbevise Kent om at julen er fantastisk! Hver dag frem mot jul gjør barna så godt de kan å få Kent til å se lysere på julen.

Ved å kombinere video, stop motion, foto og lydeffekter skapte vi et univers både voksne og barn lot seg sjarmere av.

Med filmene inkluderte vi følgerene på Facebook til å hjelpe oss å finne ut hvorfor Kent ikke liker julen og holdt konkurranser der følgerne kunne vinne en juleby – dette skapte stort engasjement.

Resultat

Juleland Adventkalender for Hageland laget av FJUZ

Av det totale engasjementet på det som ble postet i desember var nær åtti prosent av alt engasjement på facebook knyttet til julebykalenderen – og det beviser at godt innhold engasjerer!

Følgerne som ikke hadde fulgt med hele veien kunne også gå inn på landingsside til julebyer og se alle episodene der – der fikk man også se Hagelands store utvalg av julebyer. Det ble en merkbar økning i salget av Julebyer, og viktigst av alt: Kent ble overbevist om at julen er fantastisk!

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Skien By – Kjærlighet til den lille storbyen

Vi i FJUZ elsker Skien! Å jobbe for at flere skal oppdage den fine byen er derfor en oppgave vi gjør med glede og stolthet!

Først litt om foreningen Skien By
Ønsket om å fremme Skien som et flott sted å bo, handle og få med seg kulturelle opplevelser, gjorde at næringsdrivende og gårdeiere i sentrum av byen i 2014 etablerte foreningen Skien By. Ambisjonen er å skape et aktivt sentrum med fokus på lørdagshandelen og å legge til rette for nye virksomheter som skal leve lenge i Skien. Foreningen ønsker å fremstille Skien som «Den lille storbyen», som er moderne, men med historisk forankring. Å skape gode positive holdninger hos alle som bruker byen er avgjørende.

Levert: 2017
Produkter: Strategi, profil, magasin, foto, film, tekst web

Utfordring

Næringsdrivende og gårdeiere i Skien sentrum hadde et stort behov for å få flere til å bruke byen, fremsnakke den og benytte seg av tilbudene sentrum har å by på. De ønsket flere nyetableringer som kunne øke engasjement og handel, med spesielt fokus på lørdagshandelen.

Det var et behov for å lage en samlet presentasjon av handelsarealer i Skien. Lokalene som var ledige ønsket man å fylle med aktører som hadde ønske om å drive handel i sentrum av byen.

Løsning

Skien By ble stiftet i 2014 for å fremme Skien sentrum som en synlig og levende by. FJUZ har siden oppstart av Skien By jobbet med utvikling av en samlende strategi og egen profil for Skien.

Vi har valgt å fortelle den personlige historien om byen: Hva som skjer, hvem som jobber der, og hvilke aktiviteter det finnes for hvem. Vi har hatt et sterkt ønske om å fremme og la befolkningen bli kjent med velkjente ansikter og livet i byen.

Den røde tråden gjennom alt som Skien By forteller, er å skape stolthet for Skien. FJUZ  jobber i dag tett med Skien By for å legge en målrettet strategi, og er dessuten innholdsleverandør av tekst, foto og film til foreningens nettside, Instagram- og Facebook-kontoer. Godt innhold i sosiale medier har vært en viktig drivkraft for å øke antall følgere i sosiale medier.

Vi jobber alltid ut fra tanken om at innhold på Facebook og Instagram må være relevant for publikum. FJUZ designer dessuten butikkmateriell og papirmagasiner for foreningen.

Resultatet

Merkevaren Skien By har etablert seg som en felles avsender for handelstanden i sentrum. Skien By er i dag en viktig arena for samarbeid mellom butikker og med andre kulturaktiviteter.

Siden starten i 2014 har Skien By og FJUZ jobbet tett både med strategi og innhold. Sammen har vi justert og videreutviklet kommunikasjonen – spesielt har vi jobbet for å få nettsidene høyere på resultatlisten ved søk (SEO). Dette har gitt svært gode resultater organisk, altså at man ikke har betalt for annonsering, og har vært spesielt vellykket knyttet til salg av gavekort og aktivitetskalender for Skien By. Vi ser også at interessen for foreningen Skien By er økende på nettsiden, som de siste årene har fått økt trafikk. På Instagram har en målrettet emneknagg-strategi vært viktig.

I dag brukes #skienby som en viktig emneknagg av mange for hva som skjer i Skien sentrum.

Rådgiver Ann Kristin Lassen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin !

Ann Kristin jobber som rådgiver i FJUZ, og har lang erfaring med konseptutvikling og større kampanjer. Ann Kristin har tidligere jobbet med markedskommunikasjon i Telenor.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Ann Kristin!

Hello?

Floriss – Begeistrer med blomster!

Gjennom profilarbeid, innhold og kommunikasjonskampanjer har FJUZ hjulpet Floriss med å få en tydelig stemme som engasjerer.

Litt om Floriss

Med over 90 butikker er Floriss Norges største franchisekjede innen blomster. Kjedens store lidenskap er blomster av høy kvalitet og et sterkt sosialt engasjement. Floriss støtter blant annet treplanting i Kenya, Roser med mening og samarbeider med treverksbedrifter der målet er å hjelpe Masai-kvinner.

Levert: 2017
Produkter: Profil, foto, web

Utfordring

Floriss opplevde at kjeden ikke hadde noen tydelig stemme, og ønsket et byrå som kunne bistå med å skape en helhetlig kommunikasjon som begeistret både kunder og franchisetakere.

Butikkmateriell, nett- og printannonser og Floriss’ egen hjemmeside måtte bedre støtte opp under kjedens kjerneverdier: kunnskap, lidenskap og kvalitet.  I tillegg ønsket Floriss å skape økt engasjement i sosiale medier for å øke trafikk til nettsiden og antall besøk i butikk.

Floriss hadde også behov for en helhetlig kommunikasjonsplattform som begeistret både kunder og franchisetakere.

Løsning

Alle butikkene til Floriss er drevet av franchisetakere, derfor er det viktig at de ansatte i butikkene lar seg begeistre av kampanjene og tar i bruk butikkmaterialet de får tilsendt. Sammen med Floriss har FJUZ stått for idé, tatt alle bilder, laget film og laget materiell til en rekke kampanjer:

Faste ukestilbud, Flower Friday – der man hver fredag får 50 prosent rabatt på bukett nummer to – og Floriss Rosegaranti, som faktisk er Norges beste rosegaranti.

Nettopp fordi butikkene er selvstendige er også franchisetagerne en viktig målgruppe. Intern stolthet, økt kunnskap om blomster og tips om hvordan de ansatte kan møte kunden med service i salgssituasjoner har blitt løst med interne kampanjer.

Resultat

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier.  På Facebook og Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og nyttige tips om blomster.

Bilder har også blitt delt av influencere og har uten tvil gitt positivt omdømme. Floriss opplever en økning i besøkende i butikkene og en vekst i antall besøk på nettsiden.

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Christiania Belysning – Inspirerende kvalitet

FJUZ setter pris på det gode samarbeidet vi har med Christiania Belysning. Hovedfokuset er å styrke merkevaren og være en god rådgiver i møte med nye og tradisjonelle kommunikasjonskanaler.

Fakta om Christiania Belysning
Fagkjede innen belysning med fokus på design og kvalitet. De har over 40 butikker og egen nettbutikk. Christiania Belysning fører et stort og spennende utvalg av lamper, skjermer og interiørvarer. Fagkunnskap og service er viktige verdier.

Levert: 2017
Produkter: Profil, foto, web

Utfordring

Som faghandel blir Christiania Belysning ofte utfordret av møbelvarehus og ulike billigkjeder. Antall aktører innen interiør og lamper som konkurrerer på utvalg og pris er økende.

Det å vise spennende kvalitetsdesign og samtidig være en kilde til inspirasjon har derfor vært svært viktig for Christiania Belysning.

Løsning

FJUZ tar foto og designer brosjyrer, annonser og butikkmateriell for Christiania Belysning. Vi optimaliserer kampanjemateriellet for digital kommunikasjon til bruk i Christiania Belysnings egne kanaler: sosiale medier, nettbutikken og relevante eksterne plattformer for distribusjon.

FJUZ har også utarbeidet en strategi for hvordan kampanjer skal synliggjøres gjennom Facebook og bidra til økt netthandel og mer trafikk til butikk.

Ved etablering av samarbeidet utarbeidet FJUZ en revidert designmanual. Hensikten var å begeistre yngre kunder og gjøre kjeden kjent i sosiale medier.

Sentralt i strategien var også å utarbeide en guide for både bilder og språk som inspirerer yngre målgrupper og underbygger Christiania Belysnings faglige tyngde.

Resultat

Christiania Belysning har i dag en tydelig stemme og er en kilde til inspirasjon for mange.

Det er etablert en dialog med følgere i sosiale medier og kjeden har i dag en svært moderne og inspirerende kommunikasjon mot yngre målgrupper ved å ta i bruk nye medieplattformer.

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

Flower Friday – Skal det være en fredagsbukett?

Gjennom profilarbeid, innhold og kommunikasjonskampanjer har FJUZ under 2017 hjulpet Floriss med å øke fokuset på blomster som en naturlig del av helgen.

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier. Spesielt på Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og gode råd om blomster.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, foto, film

Ufordring

Blomsterbransjen har i lengre tid blitt utfordret av matbutikker, kiosker og bensinstasjoner som også tilbyr blomster som en del av sitt sortiment. Å trekke kundene inn i butikken var avgjørende, og Floriss ønsket derfor å finne en anledning i hverdagen der blomster er en naturlig del av handelen. Helgehandelen ble derfor en anledning å ta tak i, med et spesielt fokus på helgehandel.

Løsning

Vi har valgt å fokusere på helgehandelen. Konseptet Flower Friday skal spre glede og være til støtte for å øke salget av blomster som en naturlig del av forberedelsene til en hyggelig helg. Utvalg og kvalitet står i fokus i all kommunikasjon og bygger på Floriss’ kjerneverdier kunnskap, lidenskap og kvalitet.

FJUZ har utarbeidet strategi for profil og designet materiell i butikk i tillegg til produksjon av materiell og innhold. Vi har også gjennomført kampanjen på floriss.no og i sosiale medier. Alle bilder er tatt av våre egne fotografer. I tillegg til dette er reklamefilm for riksdekkende TV laget av FJUZ.

Resultat

FJUZ kommunikasjon tar vakre bilder av Floriss sine fantastiske blomster

Floriss har opplevd sterk vekst i engasjementet i sosiale medier. På Facebook og  Instagram har blomsterkjeden nådd fram med inspirerende bilder av vakre buketter og gode råd om blomster.

Flere bilder er blitt delt av influencere og har uten tvil gitt positivt omdømme og gode resultater. Floriss opplever en økning i antall besøkende til butikkene og en vekst i antall besøk på nettsiden.

Leder marked Tone Nilsen

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone !

Tone er partner og rådgiver i FJUZ. Hun har vært en del av bedriften siden oppstarten i 1996, og jobber i dag med våre større strategiske kundeprosjekter.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Tone!

Hello?

SPAR påskequiz 2017: Kampen om de store innkjøpene

FJUZ har jobbet med SPAR siden 1996. Å samarbeide med verdens største supermarkedskjede byr på mange muligheter til å løse utfordringer. En av oppgavene som vi har håndtert sammen var SPAR Påskequiz 2017.

Først litt om SPAR
I Norge har SPAR over 288 butikker, som sammen med EUROSPAR årlig omsetter for rundt 12 milliarder kroner. Dette gir SPAR en markedsandel på totalt syv prosent. SPAR har en lang og tradisjonsrik historie både internasjonalt og i Norge, og legger vekt på å være engasjert, folkelig og hjelpsom. I butikkene skal kundene finne inspirasjon og et bredt vareutvalg, med fokus på lokalmat.

Levert: 2017
Produkter: Konsept, annonser, materiell i butikk og animasjon

Utfordring

Som du nok vet, er det sterk konkurranse mellom norske dagligvarebutikker. Å skape trafikk til butikk handler derfor mye om å formidle de gode tilbudene til pris- og kvalitetsbevisste kunder, og det er spesielt viktig å vinne kampen om de store innkjøpene.

Påsken er som kjent en viktig høytid og mange handler inn ekstra store mengder med dagligvarer. Vi ønsker å kose oss litt ekstra, og det er flere helligdager på rad og dermed færre muligheter til å stikke en tur i butikken enn ellers. Å trekke kunder til butikk og skape en positiv aktivitet i butikkene blir derfor viktig, samtidig som engasjementet kan trekkes ut i blant annet sosiale medier.

Løsning

En Kvikk Lunsj i solveggen – høres det kjent ut? Det er ingen tvil om at Freias produkter har en sterk tilknytning til påske. Det var derfor naturlig å velge Freia-produktene, og spesielt Kvikk Lunsj, for å skape engasjement på nett og i butikk med SPAR som den tydelige avsenderen. I samarbeid med Den Norske Turistforening (DNT) og Mondelez (som eier Freia og dermed også Kvikk Lunsj) laget FJUZ den kreative profilen til SPARs påskekampanje 2017.

Premiene var alle knyttet til DNT, med vennetur til en turisthytte i vinnerens nærområde som hovedpremie. I tillegg ble det kåret dagsvinnere som fikk ett års medlemskap i DNT. Det ble også gjennomført egne motiverende tiltak for butikkene med premiering av beste butikk og egne premier for de ansatte.

Resultat

FJUZ har laget SPAR sin påskekampanje for 2017

SPAR opplevde et stort engasjement både i butikk og på nett. Totalt deltok over 102 000 i konkurransen!

Rådgiver Norita Fridheim

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita !

Norita jobber som rådgiver og prosjektleder for SPAR. Hun har selv lang erfaring med strategisk markedskommunikasjon i Norgesgruppen og nå som rådgiver innen detalj- og dagligvarehandel i FJUZ.

Har du spørsmål rundt dette arbeidet?

Ikke nøl med å ta kontakt med Norita!

Hello?