Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Lag bedre innhold med en søkeordsanalyse

Hva er en søkeordsanalyse og hvordan bruker du den for å optimalisere innholdet ditt?

søkeordsanalyse

Innhold som treffer

Hvorfor bruke tid på å skrive innhold om tema som få bryr seg om? En god søkeordsanalyse avdekker hva folk faktisk lurer på, og brukes gjerne i forbindelse med søkemotoroptimalisering (SEO) og betalt søk (Google Ads). En søkeordsanalyse gir oversikt over hva målgruppen søker etter, hvilke begreper de benytter og hvor mange søk det er per måned.

Søkemotorene er smarte og jobber på spreng for at folk skal finne svar på det de faktisk lurer på. Den som treffer best på relevans og kvalitet belønnes med et godt synlig resultat i SERP (search engine result page). Med andre ord er søkeordsanalyser nyttige verktøy for å vinne fram i mengden.

Se vår SEO-guide for en bedre forståelse av arbeidet med søkemotoroptimalisering.

Hva er en søkeordsanalyse?

La oss si at du driver selskapet Turutstyr AS. Merkevaren er velkjent i markedet og nettbutikken selger godt. For å sikre videre vekst, velger du å satse på et nytt produkt: fluefiskeutstyr.

De gode salgstallene uteblir. Hvordan skal du synliggjøre det nye sortimentet?

Det finnes flere muligheter. Et godt alternativ er digital markedsføring og betalt promotering. Det kan gi solid effekt, men husk at gevinsten er kortvarig. For å vinne på sikt er det smart å investere i søkemotoroptimalisering (SEO), som både bygger merkevare og generer kvalitetstrafikk til nettbutikken over lang tid (så lenge optimaliseringen vedlikeholdes).

Se hvordan Fjuz utvikler nettsider som skaper synlighet i søkemotorene.

Det er her søkeordsanalyser kommer inn i bildet.  De indikerer hva produktene bør hete i nettbutikken og hva som bør stå i overskriftene og produktbeskrivelsene. I tillegg legger de føringer for hvordan URL-strukturen skal bygges opp. Det lureste er å utføre analysen før produktene implementeres i nettbutikken, men du kan også gjøre endringer i etterkant.

 

Trenger du hjelp med produksjon av innhold? 

søkeordsanalyse data

Hvordan gjøre en søkeordsanalyse?

Det er ingen fasit for hvordan du skal gjøre en søkeordsanalyse. Men det finnes flere best practice-regler som hjelper deg på veien.

Vi fortsetter å bruke nettbutikken Turutstyr AS som eksempel:

Se vår enkle guide til Google Min Bedrift (Google My Business).

Her et et eksempel på hvordan en enkel analyse kan se ut. Den gir oversikt over søkeord, hvor ofte de søkes på og hvor vanskelig det er å oppnå god synlighet. Her får du en pekepinn på hva slags innhold du trenger og hvor det bør plasseres på nettstedet.

søkeordsanalyse

Hva inneholder en søkeordsanalyse?

Viktige elementer i en søkeordsanalyse er utvalg av søkeord og søkefraser, søkevolum og keyword difficulty.

Søkevolum forteller hvor ofte noen søker på et ord eller en frase i snitt per måned. Det er smart å benytte seg av søkeord med høye volumer, men det kan også være en fallgruve.

Keyword difficulty sier noe om konkurransen i markedet og hvor vanskelig det blir å kapre en god posisjon. Er det høy konkurranse om et søkeord fra solide merkevarer, kan det være lurt å velge fraser med litt mindre søkevolum – og dermed også lavere konkurranse.

Teknisk SEO kan være smart å inkludere i en analyse. Det kan for eksempel være informasjon om hvilke søkeord som skal brukes i meta title og description, ingress og brødtekst, eller i sekundæroverskrifter. Det kan også være nyttig å notere seg hvor innholdet som skal produseres kan bygge internlinker til.

Under følger en oversikt over nyttige verktøy for å finne relevante søkeord.

Slik finner du relevante søkeord

Keyword planner i Google Ads

Det er helt gratis å opprette en Google Ads-konto. Den gir deg tilgang til flere nyttige funksjoner. En av dem er Keyword Planner. Verktøyet gjør to ting; finner nye søkeord du kanskje ikke har tenkt på selv, og gir deg detaljert informasjon om søkeord du ønsker å være synlig på.


Google Search Console

Search console er et gratis verktøy som viser hvilke søkeord og søkefraser nettstedet ditt rangerer på og hvilken posisjon de har. Her får du en pekepinn på hvilke søkeord du bør jobbe med og forbedre.


Google trends

Google trends er gratis og tilgjengelig for alle. Verktøyet gir detaljert innsikt i søketrender – spesielt nyttig for deg som driver nettbutikk og selger sesongbaserte varer.

Et morsomt eksempel er å søke etter «dopapir» og se på statistikken fem år tilbake i tid. Det var mildt sagt ville tilstander da Erna Solberg stengte Norge 12. mars 2020. Hamstring pågikk.

søkeordsanalyse analysegraf.

Andre nyttige verktøy

Google Analytics

Google Analytics er et anerkjent analyseverktøy som gir detaljert innsikt om nettstedet ditt. Verktøyet byr på flere godbiter som for eksempel Site Search.
Her kan du se hva brukerne søker etter i søkefeltet på nettsiden din.


Google søkemotor

Her sikter vi den vanlige Google-søkemotoren. Ja, det er fullt mulig å bruke Google til en søkeordsanalyse. Du har kanskje lagt merke til forslagene den kommer med når du begynner å skrive? Et tips er å taste inn hele søkeordet og se over forslagene som dukker opp.

Flere av dem kan være relevante. Det kan også være lurt å utføre søket og deretter scrolle helt i bunn av siden. Der ligger det andre forslag som også kan være viktige.


SEMrush

Det finnes flere gode SEO-verktøy, men vår favoritt er SEMrush. Her er det uendelige muligheter! Nettopp derfor kan oppsettet fort bli overveldende hvis du er nybegynner. Da anbefaler vi heller å sjekke ut verktøyene over først.


Answerthepublic

Answerthepublic er et gratis verktøy som lar deg utføre tre analyser per dag. Verktøyet hjelper deg med å finne ut hva folk lurer på, eller ofte stilte spørsmål rundt hovedsøkeordet ditt.

 

Du har gjennomført søkeordsanalyse, men hva er neste steg? Se vår SEO-guide for anbefalt implementering.

 

Vil du vite mer om hva vi kan hjelpe deg med?

Ta kontakt for å få vite mer om mulighetene og hvordan vi kan skape effekt for bedriften din.