Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Billigvin eller god pinot noir? 

Ordspillenes mange nyanser.

Kreativitet11. 01. 2023

100% av tekstforfatterne i Fjuz er over middels opptatte av ordspill. Som for eksempel Kit Kat-slagordet have a break 🤯 Det er så latterlig enkelt at det nesten er umulig å komme på! Og likevel…

The lowest form of humour?

Måten mange reklamefolk tenker om ordspill, kan kanskje sammenlignes med Eyvind Hellstrøms trøblete forhold til konseptet gassgrill? 🙃 Professor i markedsføring, Joe Musicco, beskriver dem som bannlyst for ikke å si verboten i samtlige reklamebyråer han har jobbet i.

Motviljen mot «en spøkefull lek med ord som lyder likt eller har flere betydninger», mer poetisk definert av Arthur Koestler som «two strings of thought tied together by an acoustic knot» 🥺, skriver seg langt tilbake i tid. 

Den engelske dramatikeren John Dennis var krass i sin karakteristikk på 1700-tallet: «the lowest form of humour.» Det hører med til historien at godeste Dennis konkurrerte om rampelyset med selveste William Shakespeare, som brukte ordspill flittig i mesterverkene sine.  

Språkets pinot noir

Uansett: Joe Musicco kaller den generelle motviljen mot ordspill for både irrasjonell og misforstått. Ja, det finnes dårlige ordspill, men det betyr ikke at alle ordspill er simple nødløsninger blottet for kreativt overskudd. Det finnes dårlig vin også, hvis du skjønner hva vi mener? Å sammenligne ordspill med vin, la oss si pinot noir, er faktisk overraskende  treffende. Vi låner ordet til Paul Giamatti fra (den særs seervennlige) filmen Sideways:

«Pinot needs constant care and attention. It can only grow in these really specific, little tucked-away corners of the world. Only the most patient and nurturing of growers can do it, really. Only somebody who really takes the time to understand pinot’s potential can then coax it into its fullest expression. Then, I mean, oh, its flavors, they’re just the most brilliant and thrilling and subtle on the planet.»

Ordspill som smaker godt

For når ordspill er virkelig gode, på den finurlige, ah, hvorfor tenkte jeg ikke på det-måten, ja, da stammer de fra noen som tror på virkemiddelets kraft og potensiale og dermed treffer spikeren på det berømte hodet.

Ordspill skal ikke tvinges fram eller brukes  «bare fordi». Vi sier som Oscar Levant: «Puns are the lowest form of humour — when you didn’t think of it first», og serverer deg et knippe av våre favorittkampanjer der ordspill spiller en viktig rolle:

Dongtvang av Per Høj

Et lite stikk til vaksinemostanderne av Los & Co

Norges største arbeidsplass av Atyp

Stopptober av Både Og og Per Høj