Leveranse: Idé • Design • Foto • Tekst
Hageland ønsket å befeste sin posisjon innen kategorien jord og gjødsel ved å spre kunnskap om jord på en
lettfattelig og underholdende måte. Målet var å belyse hvorfor jord er så viktig for oss mennesker, og
hvordan vi kan gjøre den til et godt tilholdssted for plantene våre.
Sammen med Hageland kom Fjuz opp med ideen «En bok om jord»; 160 sider med nyttig informasjon, vakre bilder og morsomme tips. I arbeidet med boken intervjuet vi mennesker som på ulikt vis jobber med jord. Gjennom dem formidles kunnskap om jordtyper, selvdyrking, kompost, torv og mye mer.
Informasjonen kan enkelt overføres til leserens hage, komposthaug, vinduskarm eller balkong. «En bok om jord» er til for å brukes, men fin nok til å ha liggende fremme på stuebordet. Boken er et oppslagsverk for alle som vil fordype seg i temaet, og ønsker å få enda mer ut av Hagelands flotte jordprodukter.
Hageland har som mål å være gode formidlere av all kunnskapen som gartnerne i hagekjeden besitter. Hageland. no og fysiske kampanjer ute i hagesentrene er viktige arenaer for denne kunnskapsdelingen. Artikler med innhold fra «En bok om jord» er publisert på hageland.no, og boken har fått et eget stativ for eksponering i butikk.
Med «En bok om jord» har Hageland posisjonert seg som ekspert på en viktig varegruppe. Riktig jord er tross alt nøkkelen til å lykkes med blomster, grønnsaker, busker og trær. Varegruppen «jord» hadde en betydelig omsetningsøkningdet året kampanjen ble lansert digitalt og i butikk. Samtidig økte kompetansen hos alle ansatte i kjeden, og de ble mer engasjerte i å formidle kunnskap om verdifulle jord- og gjødselprodukter.