Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Leveranse: Idé • Design • Materiell i butikk • Tekst

Mills – mmm… Sandwich

Mills ville utvikle et nytt kampanjekonsept i forbindelse med skolestart, etter å ha kjørt «Tid for blings» fire sesonger på rad. 70 % av Millsprodukter brukes på brødskiva, så vår oppgave ble å «make brødskiva great again» med fokus på godt pålegg. Hoveduttaket var aktiviteter i butikk. I tillegg skulle vi lage informasjon- og innsalgsmateriell til Mills selgere. 

Løsning

Fordi Mills var en ny kunde hos Fjuz, startet vi med en felles workshop hvor vi:

  1. Ble kjent med Mills, merkevarene og folkene
  2. Fikk svar på spørsmål knyttet til mål, ambisjoner og drømmer for egne merkevarer

Til møtet hadde vi med oss spennende innsikt: 

  • Brødkonsumet går ned og dermed også forbruket av pålegg.
  • Mange velger bort brød i matpakken; de ønsker noe mer spenstig. 
  • Brød- og påleggskategoriene omsetter for 24 milliarder kroner. 
  • 86 % handler brød i dagligvare. 
  • 43 % spiser hjemmelaget nistemat på jobb/skole daglig/nesten daglig. 
Gatereklame laget av Fjuz for Mills

Vi kom raskt opp med ordet sandwich. Et mer trendy ord; det høres smakfullt ut og har positive assosiasjoner. Da vi antok at sandwich-konseptet ville friste en større målgruppe, utvidet vi det til å omhandle oppstart/ny start og ikke kun skolestart. Kampanjen fikk navnet «Mmm… Sandwich»

Før Fjuz presenterte konseptet for kunde, hadde vi en runde med flere kjøpmenn i forskjellige dagligvarekjeder og spurte hva de ønsket seg av en slik kampanje. Svaret var entydig: «kampanjen bør inneholde en hel pakkeløsning hvor for eksempel sjokkselger, plakater og salgsutløsende elementer samt SOME-stoff.»

Fjuz lagde:

Fjuz for Mills oppskriftshefte_310 II

Resultat

  • Materialet har fine farger, synes godt i butikk og skaper blikkfang.
  • Innsalget til butikk gikk fint. Butikkene tok konseptet godt imot. 
  • Selgerne meldte at de fikk veldig mye til i butikk. De har gode relasjoner.
  • Ekstraplasser i butikk for flere matvarer, eksempelvis:

– Kaviar ca 86 % av besøksbutikkene

– Postei ca. 68 % av besøksbutikkene

– Olivero ca. 67 % av besøksbutikkene

Fjuz for Mills kampanjebide