Slik lykkes du med Google Ads og søkemotor-annonsering
Hvordan få maksimal effekt for hver annonsekrone?

Digital markedsføring12. 08. 2021
Hvordan få maksimal effekt for hver annonsekrone?
Digital markedsføring12. 08. 2021
Med Google Ads, tidligere Google AdWords, kan du vise annonser i søkemotorene når noen søker etter bestemte søkeord. Det koster ingenting at annonsene vises, kun dersom noen klikker på den (ppc – pay per click). Prisen per klikk avhenger av konkurransen i markedet. Denne typen annonsering kaller vi for betalt søk eller søkemotorannonsering.
I motsetning til med organisk søk (SEO – search engine optimization) som må jobbes med over tid, kan du få umiddelbar effekt med Google Ads. I Fjuz kan vi rapportere om større kundemasse, flere leads og økt kvalitet på trafikken til nettsiden for kundene våre. Hvorfor? Les videre for å få svaret på hvordan vår metode skaper effekt.
Fjuz har lang erfaring med performance marketing, også kjent som resultatbasert markedsføring. Når vi tar avgjørelser basert på innsikt, ikke magefølelse, kan vi kontinuerlig forbedre resultatene og få best mulig effekt av annonseringen.
Se vår Google Ads- guide for å få en bedre forståelse av hvordan plattformen fungerer.
Trenger du hjelp med Google Ads?
De fleste av oss tyr til søk når vi er på jakt etter et produkt eller en tjeneste. Det gjøres faktisk opptil 50 millioner unike søk om dagen bare i Norge. Over 90% av søkene gjøres i Google.
De resterende prosentene er fordelt på andre søkemotorer. Et eksempel er Bing, som også tilbyr betalt annonsering (Bing Ads).
Men hva har de høye søkevolumene å si for din bedrift?
Søkevolumene gjør det mulig å være synlig når potensielle kunder søker etter produkter eller tjenester; uten at det virker påtrengende. Hvor mange som ser annonsen er mindre interessant, da det er intensjonen bak søket vi forsøker å treffe riktig på. Google Ads-plattformen er videreutviklet over tid og stadig nye funksjonaliteter kommer til.
Maskinlæring og kunstig intelligens har for lengst skutt fart, men det betyr ikke at vi kan ta hendene av rattet. Maksimal effekt av en kampanje krever kompetanse og en gjennomtenkt markedsstrategi. Fjuz har denne kompetansen in-house og optimaliserer kampanjer for en rekke kunder daglig.
Nå spør du deg kanskje: hvordan jobber Fjuz med en kampanje for å oppnå maksimal effekt? Vi begynner med en analyse av nettsiden; struktur, rammeverk og søkeords- og innholdsanalyse. Hvis den avdekker feil eller mangler, hjelper vi deg å rette dem opp.
Se hvordan Fjuz utvikler nettsider som skaper synlighet i søkemotorene.
Neste steg er å definere målene for kampanjen. Hva skal vi oppnå, hvilke områder skal vi prioritere og hva skal vi måle? Målsettingene spores i Google Analytics og Google Ads, som gjør at vi kan drifte kampanjene på best mulig måte ved hjelp av innsikt.
Sist, men ikke minst har vi fokus på strukturering av kampanjer: annonsegrupper, søkeord og annonsetekster. Hvis dette ikke utføres etter best practice vil det føre til høyere klikkpriser, færre leads og lavere markedsandel blant konkurrentene.
Se også: Fjuz effekt er alt vi tilbyr, men er til gjengjeld akkurat det du trenger.
Det kan fort bli mye arbeid med søkemotorannonsering, men det avhenger av størrelsen på kampanjeoppsettet og søkevolum. Vi jobber med Google Ads- kontoer hver dag for kunder i ulike bransjer. Nettopp derfor er dette noe vi kan si med sikkerhet: en Google Ads-konto bør aldri anses som ferdig.
Det begrunner vi med at 15% av søkene som utføres hver dag er nye måter å spørre på. Da sier det seg selv at både innhold, utvalg av søkeord og publikum må oppdateres – uavhengig av hvor mye tid og arbeid som er lagt ned tidligere. Basert på kampanje størrelse og kostnadsnivå, optimaliserer Fjuz Google Ads-kontoen 1-2 ganger i uka.
Da ser vi blant annet på:
Et lite tips til deg som er ny i Google Ads er «Recommendations»-kolonnen som du finner helt øverst i venstre hjørne. Her kommer maskinlæringen til nytte med anbefalte tiltak som kan gi bedre avkastning. Bare vær oppmerksom på at det ikke er alle anbefalinger som er like gode.
Vi mener at Google Ads er en viktig del av mediemiksen sammen med andre kanaler innen digital markedsføring. Sannsynligvis må det flere kanaler til, men med en gjennomtenkt digital strategi som inkluderer søkemotorer som Google og Bing, kan du få veldig god avkastning.
Som nevnt tidligere er kompetanse en avgjørende faktor for en suksessfull Google Ads-kampanje. Her kan vi bistå med markedsstrategi, optimalisering, kurs og workshop. Vi utfører mer enn gjerne en gratis og uforpliktende analyse for å kartlegge dine muligheter.
Fjuz er Google-partner
Vi har innfridd alle kravene for å bli Google Partner. Det vil si at kundekontoene våre viser dokumenterbare indikasjoner på suksess. I tillegg møter vi kravene til antall kundekontoer og annonsekroner i omløp, og er gode på identifisering av nye vekstmuligheter for å sikre best mulig resultater for kundene våre.
I tillegg er vi sertifiserte innen spesifikke fagområder i annonseplattformen.
Vil du vite mer om hva vi kan hjelpe deg med?
Ta kontakt for å få vite mer om mulighetene og hvordan vi kan skape effekt for bedriften din.