BLI BEST PÅ GOOGLE ADS OG SØKEMOTORANNONSERING

Google Ads, som tidligere het Google AdWords, gir annonsører muligheten til å vise annonser i søkemotorene når noen søker etter bestemte søkeord. Du betaler kun dersom det klikkes på annonsen (ppc - pay per click). Kostnaden per klikk avhenger av konkurransen i markedet. Denne type annonsering kaller vi for «betalt søk», eller «søkemotorannonsering». I motsetning til organisk søk (SEO - search engine optimization) som må jobbes med over lenger tid, kan du via Google Ads skape umiddelbar effekt! Hos FJUZ kan vi rapportere om stigning i kundemasse, leads og en økning av kvalitets trafikk for våre kunder. Hvorfor? Les videre for å få vite mer om hvordan vår metode kan skape effekt.

FJUZ har lang erfaring med performance marketing, også kalt resultatbasert markedsføring. Når vi tar avgjørelser basert på innsikt, ikke magefølelse, kan vi kontinuerlig forbedre resultatene og gi optimal effekt av annonseringen.

Kontakt Jørgen Simensen, leder performance, og la han gjøre en uforpliktende analyse av din nettside. 

Hvor ligger verdien i Google Ads?

Som mange andre har du nok utført et søk eller to for å finne et produkt eller en tjeneste du leter etter. Det gjøres faktisk opp til 50 millioner unike søk om dagen, dette bare i Norge. Over 90% av søkene gjøres i Google og de resterende prosentene er fordelt blant andre søkemotorer. Så, hva kan de høye volumene gjøre for deg? De høye volumene gjør det mulig for deg som bedrift å være synlig der potensielle kunder søker etter produkter eller tjenester, uten å virke påtrengende. Hvor mange som ser annonsen er mindre viktig, da det er intensjonen bak søket vi forsøker å treffe riktig på. 

Google Ads med FJUZ kommunikasjon

Google Ads er en videreutviklet plattform gjennom flere år, og bare det siste året har ny funksjonalitet strømmet til. Maskinlæring og kunstig intelligens har for lengst skutt fart, men det betyr ikke at man kan slippe hendene fra rattet.

Maksimal effekt av en kampanje krever kompetanse og en gjennomtenkt strategi. FJUZ besitter kompetansen in-house og optimaliserer kampanjer for våre kunder daglig.

“74% av alle kjøp starter med et Google Søk”

Hvordan FJUZ jobber med Google Ads

Nå spør du deg kanskje: hvordan jobber vi med en kampanje for å oppnå maksimal effekt? Vi begynner med en analyse av nettsiden; strukturering, teknisk oppsett, søkeords- og innholdsanalyse. Skulle det vise seg at analysen inneholder feil eller mangler hjelper vi deg med å rette opp dette.

Se hvordan FJUZ utvikler nettsider som skaper synlighet i søkemotorene.

Neste ledd er målene for kampanjen; hva skal oppnås, hvilke områder skal prioriteres og hva skal måles? Målene som settes kan spores i Google Analytics og Google Ads, som gjør at vi kan drifte kampanjene på best mulig måte ved hjelp av innsikt.

Sist, til slutt har vi fokus på strukturering av kampanjer, annonsegrupper, søkeord og annonsetekster. Dersom dette ikke utføres etter best practice vil det lede til høyere klikkpriser, færre leads og lavere markedsandel blant konkurrentene.

TIPS!

Er du allerede i gang med en Google Ads-kampanje? Med Wordstreams Google Ads Performance Grader får du en rask analyse av resultatene dine så langt.

FJUZ hjelper deg på veien med søkemotorannonsering

Det kan fort bli mye arbeid med søkemotorannonsering. Hvor mye arbeid det blir avhenger av størrelsen på kampanjeoppsettet og søkevolum. FJUZ arbeider daglig med Google Ads-kontoer, også i ulike bransjer. Nettopp derfor er det en ting vi kan føle oss trygge på; en Google Ads-konto bør aldri anses som ferdig.

Det kan vi begrunne med at 15% av søkene som utføres hver dag er nye måter å spørre på. Da sier det seg selv at både innhold, utvalg av søkeord og publikum må oppdateres – uavhengig av hvor mye tid og arbeid som er lagt ned tidligere.

Ut ifra størrelse på kampanjer og kostnadsnivå optimaliserer FJUZ Google Ads-kontoen 1 til 2 ganger per uke. Her er en oversikt over noe av det vi ser på:

  • Dagsbudsjett.
  • Konkurranseposisjon.
  • Budstrategi.
  • Søkeord.
  • Publikum og målgruppe.
  • Enhet, mobil, pad eller desktop.
  • Klikkpriser og klikkrate.
  • Leads og konverteringer.

Et lite tips til deg som er ny i Google Ads er “Recommendations” kolonnen, som du finner helt øverst i det venstre hjørnet. Her kommer maskinlæringen til god nytte, hvor du blant annet finner anbefalte tiltak som kan utføres for å få en bedre avkastning. Men vær forsiktig! Det er ikke alle anbefalinger som er like gode.

FJUZ kan dokumentere kampanjeresultater med Google Data Studio slik at kunden enkelt kan holde seg oppdatert.
Se eksempel av Google Data Studio her.

Kom i gang med Google Ads i dag

FJUZ mener at Google Ads er en viktig del av mediemiksen sammen med andre kanaler, som for eksempel sosiale medier. Mest sannsynlig må det fler kanaler til, men med en gjennomtenkt digital-strategi som inkluderer søkemotorer som google og bing, kan du få meget god avkastning. 

Kompetanse er avgjørende for en suksessfull Google Ads kampanje, og FJUZ kan bistå med alt fra strategi, optimalisering, kurs og workshop. Vi utfører mer enn gjerne en gratis og uforpliktende analyse for å kartlegge dine muligheter.

FJUZ Kommunikasjon er medlem av bransjeorganisasjonen Bra Søk og er Google Partner.

Logo av bransjeorganisasjonen bra søk
google partner logo