En enkel guide til Google Min Bedrift (Google My Business)
Slik setter du opp og optimaliserer bedriftsprofilen din.
Digital markedsføring28. 09. 2021
Slik setter du opp og optimaliserer bedriftsprofilen din.
Digital markedsføring28. 09. 2021
Google Min Bedrift (GMB) er et gratis verktøy som gjør det mulig for alle som driver en fysisk butikk å legge til og redigere informasjonen som vises om bedriften i Google søk og Google Maps.
En god og oppdatert bedriftsprofil gjør det enklere for folk å finne bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester de leter etter. Den vil også bidra til økt synlighet lokalt og i organisk søk.
Google belønner bedrifter som gjør det enkelt for folk å forstå hvilken bransje de befinner seg i, hva de tilbyr, hvor de holder til og når de har åpent. Relevans = synlighet. Det viktigste er derfor at navn, bransje, adresse, telefonnummer, åpningstider, nettsted og beskrivelse er riktig.
Slik gjør du endringer i bedriftsprofilen:
Bedriftsbeskrivelsen må si noe om hvem bedriften er og hva den tilbyr. Å inkludere relevante søkeord (typiske ord og fraser folk søker etter i Google) kan bidra til økt effekt med local SEO, som vil si at lokale konkurrenter dankes ut i søkeresultatene.
Ikke risiker at kundene kommer til stengt dør eller går glipp av at dere har langåpent.
I Google Min Bedrift kan bedriften legge til vanlige og avvikende åpningstider i visse tidsrom (eksempelvis i høysesong eller på helligdager).
Denne er verdt å bruke litt tid på. Lokasjoner med gode bilder får 42% flere spørsmål om veibeskrivelse i Google Maps, og 35% flere klikk til nettsiden sin.
Bilder kan lastes opp i forskjellige kategorier. De to viktigste er logo (kvadratisk) og coverbilde (16:9). Bilder og video av butikken og produkt/tjenesteutvalget er en bonus.
Sjekkliste for bilder i Google Min Bedrift:
Gode tilbakemeldinger kan bidra til at bedriften rangerer høyere i organisk søk. Derfor kan det være lurt å oppfordre kunder til å legge igjen en anmeldelse på profilen.
Slik oppretter du en link som kundene dine kan klikke på for å skrive anmeldelser:
Husk! Ta dere tid til å svare på anmeldelser og tilbakemeldinger fra kunder.
Det går bare an å skru på meldingsfunksjonen via Google My Business-appen. Trykk på Kunder > Meldinger > Slå på. Legg inn et automatisk svar som alle mottar når de tar kontakt.
Eksempelvis:Tusen takk for at du tar kontakt med oss i Fjuz Oslo. Vi kommer tilbake til deg så fort som mulig 😊 Haster det? Ring kontoret på xx xx xx xx.
Sistnevnte forbedrer responstiden vesentlig, noe som alltid er en fordel. Husk at alle bør motta et manuelt svar innen 24 timer, men her er det selvsagt jo før, jo bedre som gjelder.
NB! Ikke aktiver funksjonen hvis dere ikke har kapasitet til å besvare henvendelser relativt raskt. Det virker mot sin hensikt.
Via denne funksjonen kan bedriften din dele kunngjøringer, lansere tilbud og informere om arrangementer og nye/populære varer på lager.
Velg mellom kategoriene nyheter, arrangementer, tilbud, produkter og oppdaterte åpningstider. Husk å inkludere relevante søkeord i tekstene (se avsnittet om bedriftsprofil).
Slik oppretter du et innlegg:
I Statistikk-fanen i menyen til venstre kan du blant annet se:
Dersom dere er en større kjede, kan alle Google My Business-kontoer knyttes sammen med Google Ads. Hvis besøksvolumet til adressene i Google Min Bedrift og klikkvolumene fra Google Ads er høye nok, kan dere bli whitelistet til å måle butikkbesøk. Det vil si at om en kunde klikker på en søk-annonse, vil det bli synlig om denne kunden besøker en butikk i etterkant (også hvilken butikk som er besøkt).
Tips! Huk av for å motta statistikk på e-post. Da er det enklere å holde seg oppdatert.
Sitter du fast? Du får svar på det meste i Google My Business-hjelpesenter.
Vil du vite mer om hva vi kan hjelpe deg med?
Ta kontakt for å få vite mer om mulighetene og hvordan vi kan skape effekt for bedriften din.