Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Hvordan bli en bedre skribent?

Det er to ting du må gjøre.

Bli en bedre skribent

Kreativitet11. 06. 2021

Den første er åpenbar. Skriv. Skriv om noe du interesserer deg for og – kanskje enda viktigere – emner du absolutt ikke har peiling på. Skriv artikler, kronikker, dikt, kåserier, skuespill, hva som helst. Når du skriver kommersielle tekster til vanlig, er det å «bare skrive for moro skyld» en viktig øvelse. Ellers setter du deg fast. 

Det andre du må gjøre er å lese. Det handler om selvutvikling og nye impulser. Ikke bare får du et rikere ordforråd. Du lærer av andres blikk på verden. Dessuten er gode språklige bilder en utømmelig kilde til inspirasjon. Som dette: hun er vakker, omtrent som meg, men på henne syns det mye bedre (fra Beate Grimsruds En dåre fri).

Så – til sakens kjerne. For å skrive gode reklametekster er det tre ting du må ha klart for deg.

1. Hvem skriver du på vegne av?

Er du usikker på tone of voice eller produktet du skal formidle, smitter det over på teksten og leseren. Hvis du ikke riktig har bestemt deg for om du er profesjonell eller leken, havner du fort i en schizofren limbo mellom Nakstad og Kåss Furuseth. Get your personlighet straight. Gjør researchen som skal til.

2. Hvem snakker du med?

Ha full koll på hvem teksten din er ment for. Et godt tips fra Skriv så det selger av Christine Calvert er å se for deg personen du skriver til. Én person. Ikke en gruppe. Vær personlig. Skriv du og jeg. Vi og oss. Og ikke undervurder leseren. Det er forskjell på å sette ting i kontekst og påpeke det åpenbare. 

3. Hva er poenget?

Din jobb er å vekke leserens interesse, holde på den og trigge til handling. Det krever struktur. Hva er det viktigste budskapet? Hold deg til én hovedidé. Som tekstdoktoren sier: da blir det lettere for mottakeren å forstå hva du snakker om og hvorfor det er viktig for hen. Tenk: spørsmål / utfordring – løsning – call to action. 

Kunsten å skrive er kunsten å oppdage hva du egentlig mener – Gustave Flaubert

6 ting som gjør teksten din god

Og hvis du sitter bom fast og trenger litt oppmuntring, kan du alltids se for deg at også Rick J. Jordan (aka låtskriver i det tyske techno-bandet Scooter) mest sannsynlig måtte vrenge hjernecellene noen ganger for å komme opp med den legendariske linjen: faster – harder – stronger. Jeg mener scooter. 


Det er håp for oss alle.

 

Har du spørsmål eller trenger en tekstforfatter? Kontakt meg på nina@fjuz.no / 98841903