Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Råd fra rådgivere

Møt Linn! En strategisk rådgiver som elsker å få være med på å gjøre folk bedre, som lever etter mantraet om at sterke merkevarer bygges innenfra og som ofte må minne seg selv på sitt eget beste råd – husk å lytte, ikke bare skravle!

Hva er en god rådgiver?

For meg handler god rådgivning om å lytte, forstå – og om å utfordre. Det å høre på kunden, forstå deres utfordringer – og å finne løsninger som er gode for dem og deres utvikling. Jeg jobber som strategisk rådgiver og tenker alltid på det store bildet. Et godt rådgiverteam, med ulik spisskompetanse, tror jeg er svært verdifullt for kundene våre. Vi trenger ulike folk, til ulik tid – for ulike ting.

Tenk at alt er gøy! Alle kunder, bransjer og merkevarer har et potensial.

Hvorfor vil du være rådgiver?

Jeg elsker å jobbe med utvikling – å utgjøre en forskjell for de jeg jobber sammen med! Det er gøy å jobbe med folk og sammen få til endringer.

Hva gjør deg til en god rådgiver?

Min spisskompetanse er merkevarerådgivning, og det handler om å være konsekvent over tid. Å utvikle en tydelig merkevare, ut ifra et klart definert utgangspunkt – som en merkevareplattform eller en strategi. Mitt mantra er at sterke merkevarer bygges innenfra – og det krever tydelighet i alle ledd – også internt i organisasjonen.

Så min styrke er vel å fremme dette perspektivet – å jobbe sammen med kundene om å få med seg hele flokken og å få dem til å forstå at alt kommuniserer, hele tiden, ikke bare markedsmateriell utarbeidet av markedsfunksjonen. Det vi sier utad må faktisk stemme med det vi er, og det vi leverer bak. Vi må tenke helhet og kredibilitet i alt vi gjør.

Hva er viktigst i jobben som rådgiver?

Lytte, forstå, utfordre – og å huske at ingen kunder er like.

Det vi sier utad må faktisk stemme med det vi er, og det vi leverer bak.

Hva tar du med deg fra tidligere erfaring inn i jobben som rådgiver?

Jeg har tidligere jobbet som merkevarerådgiver med flere større selskaper og prosesser. Der har jeg vært så heldig å ha hatt gode mentorer, kollegaer og kunder, som har lært meg masse. Dette har gitt meg en bred forståelse av kompleksiteten av merkevareutvikling, og hvordan dette henger sammen med selve forretningsutviklingen av et selskap. Disse tingene er to sider av samme sak – og derfor er det helt avgjørende at øverste ledelse engasjerer seg i merkevaren – og forstår dens forretningsmessige verdi.

Videre har jeg også jobbet flere år på kundesiden, og hatt ansvaret for gjennomføringen av diverse strategier – og forvaltingen av en merkevare.
Det jeg har lært der er; Det er mye enklere å fortelle noen hva de skal gjøre, enn det å faktisk gjennomføre det i praksis. Derfor har jeg stor forståelse for at “hverdagen” tar deg, og at operasjonelle strategier som faktisk kan gjennomføres er avgjørende for implementeringen. Ikke lag en plan som aldri kommer til å bli gjennomført i praksis.

Jeg elsker å jobbe med utvikling – å utgjøre en forskjell for de jeg jobber sammen med!

Beskriv en typisk arbeidsprosess med en kunde.

Jeg syns det er gøy å utfordre kunder på etablerte spor eller sannheter, det er gøy å få kundene til å kunne se ting annerledes – eller se det fra andre perspektiver eller retninger. Da blir vi med å utvikle både folk og selskaper, det skaper utvikling. Så selve arbeidsprosessene kan være veldig ulike – men den begynner alltid med å stille spørsmål – og veldig mange av dem starter med; hvorfor?

Det er verdens beste jobb vi har, vi som får lov til å bli med på noens reise – og få bli med på å gjøre dem enda bedre.

Folk tar avgjørelser basert på en feeling, en magefølelse, kall det hva du vil – det er ikke slik at profesjonelle kjøpere alltid bare er rasjonelle – de er folk de også.

 

Hvilken type kunder jobber du med i dag?

Jeg har jobbet med typiske B2B-kunder – altså kunder som ikke selger til forbrukere. Dette syns jeg er kjempespennende, og her må vi ofte tenke annerledes enn når sluttkunden er forbruker. Samtidig er mitt tips å ikke tenke så mye på B2B, eller B2C – for det det handler om er mennesker – det er folk du skal nå uansett. Og folk, de tar avgjørelser basert på en feeling, en magefølelse, kall det hva du vil – det er ikke slik at profesjonelle kjøpere alltid bare er rasjonelle – de er folk de også. Det er ikke alle som tenker over at noen av de sterkeste merkevarene i verden faktisk er B2B-brands.

Om du kunne velge fritt, hva er din drømmekunde?

Hmm, vanskelig å komme på noen konkrete. Min drømmekunde er alltid noen som ønsker å virkelig jobbe med merkevaren sin, innenfra og ut – som virkelig forstår verdien av folk – og at de er bedriftens viktigste ressurs. Noen som virkelig evner å sette dem først. Om denne kunden er stor eller liten – og hvilken bransje det er – det er egentlig ikke så viktig.

Alle bransjer og kunder er spennende så lenge de er fremoverlente, endringsvillige, har litt tæl og tør å satse!

 

Hvilket råd ville du gitt til alle rådgivere?

Tenk at alt er gøy! Alle kunder, bransjer og merkevarer har et potensial. Det er verdens beste jobb vi har, vi som får lov til å bli med på noens reise – og få bli med på å gjøre dem enda bedre. Uansett hva slags type rådgivning du driver med egentlig. Men helt konkret: Husk å lytte, ikke bare skravle. Det er et råd jeg må huske å gi meg selv – hver eneste dag …

Linn Åkredalen Fjeld

Vil du vite mer?
Kontakt Linn!

RÅDGIVER
Linn Åkredalen Fjeld