Hvordan komme i gang med Pinterest?

Visste du at hele 90 prosent av all informasjon som hjernen oppfatter, er visuell? Det er med andre ord smart å fortelle historien til bedriften din med bilder. Dette gjør bildetjenestene Instagram og Pinterest verdt å utforske. Mange kjenne til Instagram, men la oss fortelle deg hvorfor også Pinterest er interessant. Her er en rask innføring og 4 trinn for å komme i gang.

Kom i gang med Pinterest sammen med FJUZ kommunikasjon

På Instagram følger vi andre og deler personlige videoer og bilder med filter. På lik linje med Facebook kommenterer og liker vi bilder eller videoer som publiseres. Pinterest fungerer litt annerledes. Her søker, finner og sparer vi på andres bilder.

Mer enn inspirerende interiør og tips for bryllupsplanlegging
Mange forbinder Pinterest først og fremst med inspirerende bilder av mote og interiør. Det er langt fra de eneste muligheter som bildedelingstjenesten byr på, og bedrifter må se på det tjenesten som virksomhetens whiteboard eller oppslagstavle. Her kan bedriften fortelle sin historie om hvem de er, og presentere tjenester og produkter ved å bruke kreative visuelle virkemidler.

Søk – tavler – kategorier deles
Pinterest er bygget opp av tavler, Pins og egendefinerte søk. Selve navnet er basert på de engelske ordene for å feste noe til en flate («to pin») og interesse («interest»), og går i all enkelhet ut på å samle bilder og videoer som interesserer deg, på en digital tavle.

Prøv video

Video er nytt på Pinterest fra 2017. Vis hvordan blomsterbuketten bindes, hår flettes, tips om polering av bil, rensing og gliding av ski eller vis din promofilm.

Tavlene inneholder Pins, det vil si lagrede bilder eller videoer. En tavle må ha en egen overskrift, kort beskrivende tekst og bør inneholde en lenke til hjemmesiden din for mere informasjon. Tavlen bør også knyttes opp til Pinterests ulike kategorier. Hver tavle bør fortelle sin historie, men kan strekke seg over flere temaer.

 

Kom i gang! 

1. Opprett en konto
Det er enkelt å opprette en konto. Legg inn logo i tillegg til kontaktinformasjonen. Husk å ikke bruk flere tegn enn tillatt.

2. Lag en tavle – fortell en historie
Du må opprette minst én tavle før du kan begynne å lagre bilder, Pins. Hver tavle bør ha et bestemt tema, for eksempel:

  • «Blomster til jul» eller «Brudebukett»
  • «Klær til skolestart»
  • «Vårlige interiører»
Pinterest hos FJUZ kommunikasjon

Etter hvert som du oppretter tavler, bør du tenke på hvilke emner som passer best med bedriftens kategori og merkevare.

3. Lage Pins
Start med å laste opp bilder du allerede har. Bruk gjerne # i beskrivelsen, men ikke ta med for mange. Det er bedre å bestemme seg for å «eie» få hashtagger, eller emneknagger, enn å bruke mange.

Inneholder emneknaggen flere ord? Bruk versaler til for å gjøre det lettere å lese: #GodJul, #VerdensBesteBakeri.

4. Gjør det lett for andre å Pinne dine bilder
Alt innhold på nettsiden din som du kan dele på Pinterest må merkes med Pinterest-ikonet. Det gjør du ved å installere Pinterests lagreknapp. Da kan kunden din enkelt dele på sin Pinterest-konto. Husk at det er mer enn bare bilder du kan dele, infografikk og oppskrifter er også populært å Pinne.

Lykke til!

Digital rådgiver Lasse Eriksen lasse@fjuz.no / 97076330

Lasse jobber som digital rådgiver i FJUZ, med spesielt fokus på sosiale medier. Han har bred erfaring med både strategi og annonsering på Facebook og Google.