Nå blir du enda mer hekta med Snapchat Games

Snapchat har en brukergruppe som er ekstremt aktivt og med høyt engasjement. Selv om mediet har opplevd en liten nedgang i antall brukerkonti, i likhet med de fleste øvrige kanalene, nyter Snapchat fremdeles stort engasjement der ute. Nå blir også spill en viktig del av Sanpshat sin egen strategi.

Norge elsker Snapchat

Tall fra Snapchat Norge viser at vi i snitt bruker ca. 30 minutter daglig på appen, ca. 26 ganger om dagen. Hele 7 av 10 brukere (1,75 mill) er innom Snapchat-appen daglig! Med underholdningen denne appen tilbyr, så er det ingen tvil om at dette er en interessant kanal å annonsere i og bygge merkevare/produktkjennskap mot en unik målgruppe.

Kun unge brukere er en myte

Det er også verdt å merke seg at 7 av 10 kvinner i aldersgruppen 40-60 år kan nås via Snapchat. Myten om at det kun er de under 30 år som bruker Snapchat er betydelig overdrevet. Norge kalles ofte «the weird country» av Snapchat selv, da vi er det eneste landet som har omtrent den samme dekningen over og under 30 år. I de fleste land er det en klar overvekt av brukere under 30 år.

“Snapchats spillplattform har stort potensiale til å øke tiden brukt i appen”

Snapchat når flest ungdommer

«Snapchats spillplattform har stort potensiale til å øke tiden brukt i appen, rett og slett fordi spill er perfekt for målgruppen. I USA når Snapchat nesten 75 prosent av alle 13-34-åringer, og 90 prosent av 13 til 24-åringer. Realiteten er at Snapchat når flere 13-24-åringer enn Facebook og Instagram i land som USA, Storbritannia, Frankrike, Canada og Australia. Dette er aldersgruppen med ledig tid og som er vant til å spille sanntidsspill», sier Snap-CEO Evan Spiegel.

Videoannonser som belønner

Det store spørsmålet er om Snapchats belønningsinsentiverte videoannonser vil generere nok penger til å holde utviklere til platformen. Hvis ikke, kan dagens begrensede utvalg av spill fort bli gamle. Snap har unngått kjøp i appen siden de valgte å stenge Lens Store i begynnelsen av 2016.

Det nye Fortnite

Det er en forståelig bekymring at barna kan opparbeide store regninger på foreldrenes kredittkort. Gitt hvordan Fortnite har normalisert det å betale for kosmetiske oppgraderinger kan Snapchat gjøre det samme for å gjøre seg selv og sine partnere mye mer attraktive. Siden du alltid kan spille med vennene dine er det enda morsommere å kjøpe ekstrautstyr som kostymer og danser for å imponere dem. Det tas i bruk enkle psykologiske mekanismer!

Snapchat bruker spill! God nyhet for deg som annonserer

Dette er strategien

Snapchats overordnede strategi akkurat nå er å bygge aktiviteter rundt tidsfordriv forbundet med chat-tjenesten. Det som begynte med Stories, inkluderer nå Discover-publikasjoner, premium-show, Augmentet Reality og nå – spill.

Spill blir kanskje aldri en favoritt blant 35+ aldersgruppen.  Potensialet for 30 og 40 åringene ligger i meldinger, som er en ekstremt viktig del av det man gjør på mobil. Snap kan bruke meldinger eller chat til å få brukerne tilbake og deretter aktivere dem mens de venter på et svar eller trenger et sosialt alternativ til småprat.

Lurer du på mer om Snap?

Synes du Snapchat virker spennende? Det synes hvertfall vi. Her kan du lese litt generelt om Snapchatuniverset.

Ta gjerne kontakt så finner vi noen løsninger sammen.

Digital Rådgiver Kristian Hauge kristian@fjuz.no / 97666674

Kristian har master i markedsføring og har jobbet 3,5 sesong i Odds Ballklubb med ansvar for alle digitale tjenester med innhold, produksjon, ide og gjennomføring. Kristian var også med i oppstarten av Skien By-prosjektet. I FJUZ er spesialfeltene hans Snapchat og programmatisk, men synes SoMe generelt er fryktelig gøy. Ellers er Kristian en svoren tilhenger av rock’n’roll.