Skien By er 17.mai-vinneren på Snapchat 

Startet du årets 17. mai-feiring i Skien og delte blinkskuddene dine på Snapchat? Hvis du sveipet frem årets Snapchatfilter fra Skien By, var det faktisk 50% sjanse for at du også brukte det!  På nasjonaldagen valgte Skien By å bruke en av de mest kostnadseffektive virkemidlene for merkevarebygging – Geofilter på Snapchat. Totalt ble filteret eksponert over 37 000 ganger på få timer!

Snapchatfilter for Skien By laget av FJUZ

Inspirert av den vakre og tradisjonsrike Øst-Telemark bunaden, designet FJUZ to ulike 17. mai-filter for Skien By.

To Snapchatfilter – ett mål

Med det første filteret kunne du gratulere venner med dagen. Filteret var tilgjengelig i Skien, fra morgenen og frem til lunsjtider. Det andre filteret hadde samme design, men med teksten «Hipp, Hipp Hurra!» som passet til resten av dagen. Blinkskudd av barn i bunad med flagg i handa eller selfie av smilende venner ble pyntet med Skien By sin logo. Få timer senere ble det delt over 1 200 ganger.

Fantastiske resultater

Filteret hadde en konvertering uten sidestykke. Av de over 2 500 gangene filteret ble gjort tilgjengelig for brukere på Snapchat ble det delt 1 276 ganger. Filteret konkurrerte med flere sterke nasjonale merkenavn, men med sitt relevante design, lokale forankring og budskap oppnådde Skien By et resultat å være svært stolt av.

Resultatet av at 1 276 valgte å bruke filteret i et bilde eller en video på snap var en eksponering (deling) på totalt 37 900 ganger!

Å lykkes på Snapchat handler om to ting; relevans og kontekst

snapchatfilter-for-skien-by-av-fjuz

Derfor lykkes Skien By med Snapchat filter

Å lykkes på Snapchat handler om to ting; relevans og kontekst. Med det tradisjonsrike designet og gratulasjonsfrasene vi alle kjenner så godt ble begge filtre relevante for de fleste av oss. Designet var ment til å passe for en bred aldersgruppe og fungerte godt sammen med andre «stickers» på Snapchat.

Les mer hvordan du kommer igang med annonsering på Snapchat her

Bruk Snapchat som annonseplass

Snapchat er en leken plattform. Videoer og bilder pyntes med stickers og filter, men skal merkenavn fungere som filter må de berike og underholde det brukeren ønsker å dele. – Det var viktig å ikke la filteret ta for mye oppmerksomhet fra bilde. Målet var å la filteret ramme bilde eller videoer inn, forteller Annegrethe som har designet filteret til Skien By.

Vis at du er modig

Bedrifter som bruker Snapchat i egen merkevarebygging signaliserer at de er uredde, følger med i tiden og er ekte. Siden både filter og annonsering på Snapchat er ganske nytt vil det i seg selv ha en stopp effekt i jungelen av annonser.

FJUZ har hjulpet flere bedrifter med merkevarebygging på Snapchat. Ønsker din bedrift gode råd om hvordan din bedrift kan skape relevant engasjement på Snapchat?  Ta kontakt med oss i dag.

 

Hold deg oppdatert om de siste brukertallene med Ipsos SOME tracker

Rådgiver Ann Kristin Lassen ann.kristin@fjuz.no / 97549958

Ann Kristin jobber som rådgiver i FJUZ, og har lang erfaring med konseptutvikling og større kampanjer. Ann Kristin har tidligere jobbet med markedskommunikasjon i Telenor.