Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Slik blir du best på SEO

Bli synlig i søkemotorene med vår SEO-guide.

SEO - søkemotoroptimalisering

SEO (search engine optimization), eller søkemotoroptimalisering, handler om å sørge for at nettsiden din rangerer så høyt som mulig i søkemotorene. Vi snakker i bunn og grunn om økt organisk trafikk. I en jungel av «disse SEO-verktøyene må du kjenne til, ellers…», kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Her gjør vi et beskjedent forsøk på å forenkle det hele og gi deg svar på: 

Hvorfor er SEO viktig?

Som vi pleier å si: er det ett sted du ikke har råd til å bli oversett, så er det i Google. Det er Norges desidert største søkemotor; over 90% av alle søk gjøres her. For ikke å snakke om at 75% av alle kjøp begynner med et søk. Vi gjør 50 millioner søk hver dag!

Selv om betalt søkemotorannonsering kan tiltrekke seg kvalifiserte kjøpere, er det ingenting som kan måle seg med den gratis, målrettede og stabilt økende trafikkstrømmen som organisk søk og SEO byr på. Dessuten vil en søkemotoroptimalisert nettside bidra til mer effektiv søkeordsannonsering.

Her er 4 grunner til å sette i gang med SEO:

Dessverre holder det ikke å ha en nettside og si seg fornøyd med det. Informasjonsmengden er enorm, konkurransen om synlighet er høy. Kan du huske sist du bladde deg videre til side 2 og 3 i søkeresultatene? Nettopp. Å ligge her og slure er dødfødt for merkevaren din. Færre klikk betyr færre leads og potensielt færre salg. Mindre penger i kassa, rett og slett. Men fortvil ikke – vi skal se nærmere på hvordan vi kan få deg opp og fram i søkemotorene.

Hva er SEO?

Når du søker etter et ord eller en frase, vil søkemotorer som Google alltid forsøke å servere de mest relevante treffene på toppen av resultatlisten. De er greie sånn. Derfor må du sørge for at nettsiden din er relevant, interessant og gjør Google glad.

La oss utdype nærmere:

Se for deg at søkemotoren fungerer som en bibliotekar som hjelper folk å finne informasjonen de leter etter. Den indekserer internett via såkalte crawlers and spiders, roboter, for å kunne vise besøkende til riktige «hyller» og «bøker». For å unngå kaos må lesestoffet være merket med kategori, en kort beskrivelse av innholdet og være plassert i riktig hylle. Er du med? 

Søkemotoroptimalisering går ut på å:

Så, hva må du helt konkret gjøre for å klatre til topps i organisk søk og bli der? Kort sagt må du til enhver tid sørge for at nettsiden din gir en god brukeropplevelse. Den skal både samsvare med hva brukerne søker etter og hva intensjonen bak søkene er. Vi deler SEO-jobben i to kategorier for å gjøre det oversiktlig for deg. 

Teknisk optimalisering

Innholdsoptimalisering

I neste avsnitt tar vi for oss hvordan du kan skrive gode SEO-tekster som rangerer – uten at det går på bekostning av språkflyt eller merkevareidentitet.

SEO analytics

Hva er godt SEO-innhold?

Det hjelper ikke at du har verdens beste produkt, kundeservice eller bedriftsfilosofi, hvis ingen finner deg når de søker etter tjenester i din bransje. Dagens forbrukere vil ha svar asap zulu og helst før. Å spille hard to get funker dårlig, i alle fall når det kommer til organisk synlighet. Derfor må du: 

Tilpasse tekstene på nettsiden din slik at de spiller på lag med ord og fraser som folk søker etter. Det betyr ikke at du skal ignorere god språkflyt eller leservennlighet. Eller at du skal bedrive keyword stuffing til den store gullmedaljen. Å stappe teksten full av ett og samme søkeord henger ikke på greip og vil uansett bli straffet av Google. I stedet anbefaler vi at du:

Jobber systematisk med innholdet ditt for å ivareta godt språk, naturlig flyt og SEO. Du bør begynne med å finne svaret på: hva søker dine potensielle kunder etter? Det hjelper ikke å være nummer én på «ørepynt» hvis folk flest søker etter «øredobber». Et tips er å bruke Google Suggests for å se hvilke ord Google foreslår. Da ser du også hvilke relaterte støtteord som bør med i teksten. Det vil påvirke rangeringen din positivt.

En god SEO-artikkel inneholder:

Vi hjelper deg med SEO

Som du kanskje har plukket opp allerede, er det en fordel med både teknisk og innholdsmessig kompetanse når man jobber med SEO. I Fjuz jobber performance-spesialist og tekstforfatter alltid i tospann for å sikre at begge fagområdene blir ivaretatt på best mulig måte. Vi bistår deg mer enn gjerne med å bli best på SEO i din bransje og leverer nettsideoptimalisering som gir resultater.

Lurer du på hvordan det hele vil foregå i praksis, får du en kjapp oppsummering her: 

  1. Vi tar en prat om hvordan det ligger an og hva du trenger hjelp med. 
  2. Vi gjør en teknisk analyse av nettsiden din og identifiserer en liste med forbedringspunkter.  
  3. Vi gjør en søkeordsanalyse for å finne ut hva de potensielle kundene dine søker etter og hvordan vi kan gjøre innholdet ditt mest mulig relevant. 
  4. Vi skriver og optimaliserer nytt og eksisterende innhold på nettsiden din. 
  5. Vi gir deg enkle og oversiktlige rapporter som viser hva tiltakene har gitt av resultater hver måned.

SEO-ordlista

SEO: en forkortelse for search engine optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO innebærer å sørge for at merkevaren din rangerer så høyt som mulig blant de organiske treffene i søkemotorene.

Søkemotor: en programvare som indekserer og rangerer tilgjengelig informasjon på internett. Google er den største søkemotoren i Norge. 

SERP: en forkortelse for search engine result page. Dette er resultatsiden som dukker opp i søkemotoren, for eksempel Google, når du søker på et ord eller en frase.

Betalte søketreff: de øverste treffene i Google er betalte annonser (Google Ads), som er merket med ordet «ad» eller «annonse». Ligger merkevaren din øverst her, har du betalt og optimalisert for å komme dit.

Organiske søketreff: under de betalte annonsene, finner du de organiske treffene. For å oppnå de beste plasseringene her, må du tilpasse deg søkemotorenes algoritmer og jobbe kontinuerlig med SEO.

Responsiv nettside: en nettside som er tilpasset mobile enheter (kan vises på alle skjermstørrelser) 

SSL-sertifikat: en forkortelse for secure socket layer. Et SSL-sertifikat har som oppgave å sikre dataene som sendes mellom en bruker og et nettsted (kryptert kobling)

Hva betyr egentlig…?

Metabeskrivelse / meta description: en kort tekst som beskriver hva en side handler om. Metodebeskrivelsen følger nettsidens adresse, og vises i trefflister hos søkemotorer som Google.

Title-tag: tittelen på treffene som dukker opp i resultatlisten når du har søkt etter et ord eller en frase.

Breadcrumbs: den øverste verktøylinjen som viser deg hvor du er på en nettside. Eksempelvis: Tjenester > SEO > Slik blir du best på SEO. 

ALT-tag: en forkortelse for alternativ tekst-tag. En alternativ tekst skal være beskrivende for hva et bilde viser. Fordi Google leser tekst, ikke bilder, må du aktivt benytte ALT-tagger for å fortelle algoritmene hva innholdet ditt handler om. Det er også viktig for å ivareta universell utforming for synshemmede. 

Keyword stuffing: å gjenta søkeordet du ønsker å rangere på overdrevent mange ganger i en tekst. Det er lenge siden denne taktikken fungerte, og praksisen gjør nå at du blir straffet med dårligere plasseringer.