Slik blir du best på søkemotoroptimalisering (SEO)
Bli synlig i søkemotorene med vår SEO-guide.
Digital markedsføring10. 06. 2021
Bli synlig i søkemotorene med vår SEO-guide.
Digital markedsføring10. 06. 2021
SEO (search engine optimization), eller søkemotoroptimalisering, handler om å sørge for at nettsiden din rangerer så høyt som mulig i søkemotorene. Vi snakker i bunn og grunn om økt organisk trafikk. I en jungel av «disse SEO-verktøyene må du kjenne til, ellers…», kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Her gjør vi et beskjedent forsøk på å forenkle det hele og gi deg svar på:
Som vi pleier å si: er det ett sted du ikke har råd til å bli oversett, så er det i Google. Det er Norges desidert største søkemotor; over 90% av alle søk gjøres her. For ikke å snakke om at 75% av alle kjøp begynner med et søk. Vi gjør 50 millioner søk hver dag!
Selv om betalt søkemotorannonsering kan tiltrekke seg kvalifiserte kjøpere, er det ingenting som kan måle seg med den gratis, målrettede og stabilt økende trafikkstrømmen som organisk søk og SEO byr på. Dessuten vil en søkemotoroptimalisert nettside bidra til mer effektiv søkeordsannonsering.
Her er 4 grunner til å sette i gang med SEO:
Dessverre holder det ikke å ha en nettside og si seg fornøyd med det. Informasjonsmengden er enorm, konkurransen om synlighet er høy.
Kan du huske sist du bladde deg videre til side 2 og 3 i søkeresultatene? Nettopp. Å ligge her og slure er dødfødt for merkevaren din.
Færre klikk betyr færre leads og potensielt færre salg. Mindre penger i kassa, rett og slett. Men fortvil ikke – vi skal se nærmere på hvordan vi kan få deg opp og fram i søkemotorene.
Se også: Slik lykkes du med Google Ads
Ønsker du hjelp med din bedrifts SEO?
Når du søker etter et ord eller en frase, vil søkemotorer som Google alltid forsøke å servere de mest relevante treffene på toppen av resultatlisten. De er greie sånn. Derfor må du sørge for at nettsiden din er relevant, interessant og gjør Google glad.
La oss utdype nærmere:
Se for deg at søkemotoren fungerer som en bibliotekar som hjelper folk å finne informasjonen de leter etter. Den indekserer internett via såkalte crawlers and spiders, roboter, for å kunne vise besøkende til riktige «hyller» og «bøker». For å unngå kaos må lesestoffet være merket med kategori, en kort beskrivelse av innholdet og være plassert i riktig hylle. Er du med?
Søkemotoroptimalisering går ut på å:
Så, hva må du helt konkret gjøre for å klatre til topps i organisk søk og bli der? Kort sagt må du til enhver tid sørge for at nettsiden din gir en god brukeropplevelse. Den skal både samsvare med hva brukerne søker etter og hva intensjonen bak søkene er. Vi deler SEO-jobben i to kategorier for å gjøre det oversiktlig for deg.
I neste avsnitt tar vi for oss hvordan du kan skrive gode SEO-tekster som rangerer – uten at det går på bekostning av språkflyt eller merkevareidentitet.
Det hjelper ikke at du har verdens beste produkt, kundeservice eller bedriftsfilosofi, hvis ingen finner deg når de søker etter tjenester i din bransje. Dagens forbrukere vil ha svar asap zulu og helst før. Å spille hard to get funker dårlig, i alle fall når det kommer til organisk synlighet på nett. Derfor må du:
Tilpasse tekstene på nettsiden din slik at de spiller på lag med ord og fraser som folk søker etter. Det betyr ikke at du skal ignorere god språkflyt eller leservennlighet. Eller at du skal bedrive keyword stuffing til den store gullmedaljen.
Å stappe teksten full av ett og samme søkeord henger ikke på greip og vil uansett bli straffet av Google. I stedet anbefaler vi at du:
Jobber systematisk med godt innhold for å ivareta språk, naturlig flyt og SEO. Du bør begynne med å finne svaret på: hva søker dine potensielle kunder etter? Det hjelper ikke å være nummer én på «ørepynt» hvis folk flest søker etter «øredobber».
Et tips er å bruke Google Suggests for å se hvilke ord Google foreslår. Da ser du også hvilke relaterte støtteord som bør med i teksten. Det vil påvirke rangeringen din positivt.
Som du kanskje har plukket opp allerede, er det en fordel med både teknisk og innholdsmessig kompetanse når man jobber med SEO. I Fjuz jobber performance-spesialist og tekstforfatter alltid i tospann for å sikre at begge fagområdene blir ivaretatt på best mulig måte. Vi bistår deg mer enn gjerne med å bli best på SEO i din bransje og leverer nettsideoptimalisering som gir resultater.
Lurer du på hvordan det hele vil foregå i praksis? Slik går vi fram:
Søkemotoroptimalisering (SEO) kan være en tung prosess som krever mye, hvor det stadig dukker opp endringer og nye regler som må overholdes for å få en bedre rangering.
Ønsker du hjelp med din bedrifts muligheter?
Ta kontakt for å få vite mer om mulighetene og hvordan vi kan skape effekt for bedriften din.