Slik lykkes du med annonsering på Facebook!

Stadig flere brukere, nye tjenester og en sterk vilje til å utfordre seg selv gjør Facebook til en trendsetter innen annonsering og markedsføring. Verktøy og løsninger som vi i dag tar for gitt, har kommet som et resultat av Facebooks egen jakt på markedsandeler. Hver gang en konkurrent har kommet med en ny idé, er Facebook kjapt ute med tilsvarende løsninger. Et eksempel er Instagram stories, som likner til forveksling på Snapchat.

Tips om annonsering på Facebook

Facebook følger med på siste nytt og lytter til brukernes behov. Plattformen er svært brukervennlig – spekket med nyttig verktøy for annonsering og analyse av resultatene.

Utvikling på Facebook påvirker produksjon

Markedsføring i sosiale medier er i kontinuerlig endring og dette stiller krav til oss som bruker Facebook som annonseplass. For bare fem år siden var den ideelle videolengden på sosiale medier 30 sekunder. I dag anbefaler vi en maks lengde maks nede i 6-10 sekunder, dette påvirker hvordan vi forteller historier med film i sosiale medier.

Tips til annonsering på Facebook

Hva skjer på Facebook i dag?

Studier viser at av tiden vi bruker online i dag, er over 80% brukt på mobil. Som forbruker er dette ingen stor overraskelse, men for bedrifter og markedsførere har dette større påvirkning enn man skulle tro. Den største endringen i vår mobilorienterte hverdag, er at vi blir tilgjengelig hvor som helst – når som helst. Av bedrifter forventer vi den samme tilgjengeligheten. Vi forventer faktisk å kunne bruke sosiale medier til å kommunisere med bedrifter langt ut over normal arbeidstid.

Mobilens tilstedeværelse i livene våre krever at innhold er tilpasset mindre skjermer og navigeringen må innordne seg etter hvordan vi holder og sveiper med fingrene på smarttelefonen vår. Designere og tekstforfattere må være kreative i historiefortellingen på en mye mindre flate enn en stor PC skjerm.

Hvordan sette opp en suksessfull annonse kampanje på Facebook?

Først: Hva er en suksessfull kampanje på sosiale medier? Det korte svaret er at det avhenger av kampanjens egen definisjon av suksess. Det er derimot visse elementer som går igjen i flere suksessfulle kampanjer, og det er disse vi skal snakke om her.

Tips om annonsering på Facebook

 1. Sett deg et mål

Bra! – men i forhold til hva? Målsetningen din er sannsynligvis den viktigste beslutningen du tar for kampanjen. Hva du ønsker å oppnå med kampanjen vil påvirke designet, innholdet og summen du ønsker å investere i en annonse på Facebook. Er du i tvil underveis – ta et steg tilbake og tenk på hva du definerer som suksess.

2. Bestem målgruppe

Når du skal velge en målgruppe så tenk forbi tradisjonell geografi og demografi. Våg å være spesifikk! Først da vi du lage en relevant annonse med interessant innhold til de du ønsker å kommunisere til. Det er bedre med kvalitet enn kvantitet. Samtidig er det viktig og ikke segmentere for spesifikt. For liten målgruppe fører ofte til at hver visning blir dyrere enn du forventet.

3. Test, test, test

Ingen eier fasiten på hva som fungerer på Facebook. Sosiale medier er bygget på best practice og ikke eksakte svar. Vi som jobber med markedsførere må i starten av en kampanjeperiode ofte belage oss på kvalifisert gjetning rundt hva som kan fungere, og deretter teste for å erfare hva som fungerer best. Når du har testet hvilke metoder, strategier og formater som fungerer for deg så fokuser på disse!

4. Lær av dataene

Mange markedsførere bruker budsjettene sine på spennende innhold og fancy videoer. Da kan man glemme å følge med på resultatene – det som viser deg hva som faktisk fungerer. På mange måter er data misforstått og ikke satt pris på. Innsamlet informasjon er i virkeligheten nøkkelen til suksess. Husk å spore alt du gjør, og ikke glem å følge med på tallene!

Det viktigste oppsummert

Facebook er mer enn noen gang det komplette verktøyet for oss markedsførere. Annonseplattformen gir store muligheter for vekst, men er også mer kompleks enn tidligere. Ettersom Facebook stadig utvider sitt repertoar av verktøy og formater, stiller det nye krav til både bedrifter og markedsførere. For å utnytte plattformen fullt ut, må du hele tiden følge med på siste nytt og aldri slutte å teste.

Lykke til!

Miguel Villena er rådgiver for strategisk innhold og performance marketing i FJUZ
Rådgiver Performance Marketing Miguel Villena miguel@fjuz.no / 46132489