Markedsføring og Instagram. Fra selfies til salgskanal!

Instagram er mer enn interiørbonanza, crossfit-selfies og skiturer til Svanstul. Med over 2 millioner norske brukere er det også en viktig salgskanal for mange norske bedrifter, men hvordan lager du en Instagram-kampanje som funker?

La oss gi deg noen gode tips til hvordan du kan lykkes med markedsføring på Instagram!

Artikkel om Markedsføring med Instagram

Aller først. For å kunne annonsere på Insta, må du ha en Facebook-side og en Instagram-konto med bedriftsprofil. Hvis du ikke har det, kan du gjøre det ved å gå inn på Innstillinger og velge «Bytt til bedriftsprofil». Sånn, da er du good to go!

Å lage en Instagramkampanje er enkelt

Det finnes to måter å opprette en Instagram-kampanje på. Det enkleste er å promotere et allerede publisert innlegg ved å bruke promoter-knappen. Denne finner nederst til høyre under innlegget du har publisert. Utfordringen med å bruke promoter-knappen er at du aldri vil få svar på hvor godt kampanjen KUNNE prestert hvis du hadde hatt en annen tekst, brukt flere emojis eller kanskje brukt video i stedet for bilde.

Jeg anbefaler derfor heller å teste ut ulike bilder, video og tekst.  Da kan du sammenligne og finne ut hvilke(n) annonse som funker best. For å gjøre dette, må du opprette kampanjen i Facebooks annonseadministrasjon.

instagram-som-annonsekanal

Sett deg et mål for annonsen din

Det første du må bestemme deg for er målsetting med kampanjen. Det vil si hva du ønsker at kampanjen skal utløse. Det er flere alternativer i annonseadministrasjonen, men du kan bare velge en målsetting. De mest vanlige er;

  • Trafikk til nettside
  • Flest mulig videovisninger
  • Rekkevidde – Nå ut til flest mulig
  • Konvertering – Få kunden til å gjøre en handling på nettsiden din
  • Engasjement – Kommentarer og flere følgere

Har du flere målsettinger du ønsker å oppnå, må du opprette flere kampanjer.

Bestem hvem som skal se annonsen

Når du har bestemt deg for målsetting, må du finne det rette publikummet. Du kan velge kjønn, alder og geografi. Husk at du også kan målrette mot demografi, interesser, språk, definere ditt eget publikum (basert på personer som allerede har vist en interesse for produktene dine). En annen mulighet er å velge et speilpublikum hvor du f.eks lar Instagram finne et publikum som ligner på de som allerede følger deg.

Tips til annonsering på Instagram

Velg format

Når du har funnet publikummet ditt, må du velge format. På Instagram har du fire alternativ; Bilde, karusell, video og Stories.

Bilder

Bildeannonser plasseres i oppdateringer («nyhetsfeeden» til Instagram), og formatet kan være både kvadrat, portrett og landskap.

Karusell

Karusellformatet lar deg vise 2-10 bilder eller videoer i én enkel annonse. Hvert bilde og hver video kan ha sin egen lenke. Fordelene med en karusell-annonse er at du kan vise flere produkter eller fortelle en historie som utvikler seg fra kort til kort i karusellen.

Video

Det mest effektive formatet er fortsatt video når det kommer til innlegg i sosiale medier. Det samme gjelder for videoannonser på Instagram.  Makslengden på en videoannonse er 60 sekunder, men jo mindre tid du bruker på å formidle budskapet ditt – desto bedre. Short and simple er nøkkelordene.

Stories

Bruker du stories får du vist innholdet ditt over hele skjermen, og jo større annonseplass desto mer synlig er du! I Stories kan du legge ut videoannonser som varer i inntil 15 sekunder og bildeannonser som varer i 5 sekunder. Les også  “8 tips for å komme igang med Stories”

Budsjett

Du kan enten velge et dagsbudsjett eller totabudsjett for kampanjen samt en tidsplan med start og sluttdato for visningene av annonsene. Er annonsering på Instagram nytt for deg, anbefaler vi at du tester ut med et mindre beløp.

Lykke til!

Digital rådgiver Lasse Eriksen lasse@fjuz.no / 97076330

Lasse jobber som digital rådgiver i FJUZ, med spesielt fokus på sosiale medier. Han har bred erfaring med både strategi og annonsering på Facebook og Google.