Snapchat & Instagram blør!
Ipsos har siden 2013 målt nordmenns bruk av sosiale medier og andre digitale tjenester. I dag kom rapporten som viser nedgang for 2018.

Nedgang i blant de unge
Tallene fra rapporten viser at det er færre yngre som bruker sosiale medier i Norge, og det er på Snap og Instagram vi finner den største nedgangen.
I Q3 var det 89% i aldersgruppen 18-29 som hadde en profil på Snapchat. I Q4 hadde denne sunket til 83%. Hos menn i denne aldersgruppen var det en nedgang fra 86% brukere i Q3 til 77% i Q4.
Størst nedgang blant menn
På Instagram var det enda verre. I Q3 var det 82% i aldersgruppen 18-29 som hadde en profil på bildedelingstjenesten, mens i Q4 hadde denne sunket til 74%. Hos menn i denne aldersgruppen var det en nedgang fra 75% i Q3 til 62% i Q4.
Hva som er årsaken til at så mange unge mennesker forlater Snap og Instagram vites ikke, og det er for tidlig å si at det er en trend, men tallene er uansett ikke det Snap eller Instagram ønsker seg på starten av det nye året.

Lasse jobber som digital rådgiver i FJUZ, med spesielt fokus på sosiale medier. Han har bred erfaring med både strategi og annonsering på Facebook og Google.