Snapchat & Instagram blør!

Ipsos har siden 2013 målt nordmenns bruk av sosiale medier og andre digitale tjenester. I dag kom rapporten som viser nedgang for 2018.

Nedgang i blant de unge

Tallene fra rapporten viser at det er færre yngre som bruker sosiale medier i Norge, og det er på Snap og Instagram vi finner den største nedgangen.

I Q3 var det 89% i aldersgruppen 18-29 som hadde en profil på Snapchat. I Q4 hadde denne sunket til 83%. Hos menn i denne aldersgruppen var det en nedgang fra 86% brukere i Q3 til 77% i Q4.

Størst nedgang blant menn

På Instagram var det enda verre. I Q3 var det 82% i aldersgruppen 18-29 som hadde en profil på bildedelingstjenesten, mens i Q4 hadde denne sunket til 74%. Hos menn i denne aldersgruppen var det en nedgang fra 75% i Q3 til 62% i Q4.

Hva som er årsaken til at så mange unge mennesker forlater Snap og Instagram vites ikke, og det er for tidlig å si at det er en trend, men tallene er uansett ikke det Snap eller Instagram ønsker seg på starten av det nye året.

Hele rapporten fra IPOS finner du her.

Digital rådgiver Lasse Eriksen lasse@fjuz.no / 97076330

Lasse jobber som digital rådgiver i FJUZ, med spesielt fokus på sosiale medier. Han har bred erfaring med både strategi og annonsering på Facebook og Google.