Er Snapchat bare et leketøy?

Med 2.5 millioner aktive brukerkontoer i Norge, kan man trygt si at potensialet er stort. Visste du at 76% av kvinner mellom 30 og 40 år er på Snapchat? Høy bruk og kjøpesterk målgruppe burde være nok til at de fleste annonsører tar en ekstra titt på Snapchat. 

Hvem bruker Snapchat?

Hver dag tar verdens befolkning 3 milliarder Snaps og for mange har dette erstattet måten vi både tar og sender bilder på. Det blir faktisk tatt flere Snaps enn bilder med smarttelefon, og Snapchat har blitt den mest brukte bildeappen!

De som er på Snapchat daglig, er «på hele tida». Hvor mange ganger har du ikke tenkt hvor vanskelig det er å la være å åpne en Snap som kommer fra en venn? Snapchatuniverset er lekent og underholdende noe som gjør mange litt avhengige. Snapchat premierer derfor også Snaps mellom venner gjennom såkalte “streaks”. Slike belønninger er et viktig element i å holde brukerne varme på jevnlig basis.

I Norge er det i dag registrert 2,5 millioner brukerkontoer og 60% av alle brukerne lager innhold hver dag. Hele 95% av kvinner i alderen 18-29 år har en konto på Snapchat, noe som er en soleklar “vinner” i dekning hva sosiale medier angår. For menn i samme alderssegment er dekningen på 83%, noe som også er svært høyt!

For å sette et bilde på hvor hyppig Snapchat brukes så er det gjort målinger som viser at brukerne bruker appen i 30 minutter i gjennomsnitt hver dag, eller ca. 26 ganger om dagen. Halvparten av brukerne i aldersgruppen 18-25 år bruker også appen når de er på badet!

Det verserer mange myter om at Snapchat utelukkende er for de aller yngste, og det er forsåvidt korrekt, men Norge er et annerledesland også i denne verden. Hele 7 av 10 kvinner i alderen 40-60 år har en brukerkonto, noe som gjør Snapchat som annonsekanal enda mer spennende.

FJUZ viser deg hvordan du lager filter som annonsør

Slik bruker vi Snapchat!

Snapchat er for mange den raskeste måten å kontakte venner på – enten ved å sende bilder med tekst eller i chatfunksjonen.

Kanalen har en uformell brukerkultur med spontane og u-retusjerte bilder og videoer. Det legges i mye større grad til rette for personlig kontakt enn i andre sosiale medier. Snapchat er på mange måter litt det Facebook var før «foreldreboomen» – et medium hvor man kan dele sin hverdag med hvem man vil uten at foreldrene nødvendigvis har innsikt.

Snapchat har et enormt utvalg av filtre og andre visuelle effekter som du kan legge på dine bilder og videoer. I nær fremtid vil det også være mulig å dele stories utenfor Snapchat til andre sosiale medier, som Facebook og Twitter, og via e-post og tekstmeldinger. Dette vil gjøre annonsering på Snapchat enda mer interessant ved at den virale spredningen øker dramatisk

Snapchat er på mange måter litt det Facebook var før «foreldreboomen».

Slik annonserer du med filter på snapchat

Annonser med filter

Med morsomme ansiktsfiltere spiller Snapchat på vår lekenhet, og brukes også flittig. Vi tar bilder i en helt vanlig situasjon og krydrer det med et filter for å uttrykke noe spesielt, eller bare for gøy.  Et filter kan være med på å forsterke, dokumentere eller anbefale noe man foretar seg på en god måte. Hvor mange ganger har du ikke vært ute på reise for så å lete febrilsk etter nye filtere på Snap? Det er nettopp denne “avhengigheten” du som annonsør kan leke deg med, og få effekt av.

Möllers Tran ønsket å skape bevissthet rundt tran og helse blant en ung målgruppe som er vanskelig å nå på andre plattformer. De ønsket å engasjere et yngre publikum ved å gi dem muligheten til å ta en selfie med Marcus & Martinus. De utvidet engasjementet ved å kjøre Snap Ads som leder til filteret, og Snap Ads hvor du kan vinne en tur til en konsert på deres Europaturné.

Möllers Tran distribuerte en Snapcode i eide medier, og det spredte seg snart som ild i tørt gress blant Marcus & Martinus fans – som totalt førte til over 27.000 delinger.

Japan Photo promoterte sine fotobøker på en flott måte ved å lage en ramme slik at man kunne ta “årets julebilde”.

Presentasjon av snap annonser av Møllers Tran og Japan Foto FJUZ presentasjon

Linser

«Linser» på Snapchat er kanskje det morsomste formatet for annonsering på Snapchat. Her kan du la brukerne leke med merkevaren din på en måte du selv definerer. Det kan være å ikle seg merkevaren gjennom selfiemodus med Face Lens, eller ved å se på merkevaren i World Lens, med kameralinsen bak mobilen.

Med Face Lens kan du få brukerne til å delta virtuelt i et spill, en film eller annen interaktiv opplevelse. Dette fører også til at brukerne setter av tid til merkevaren din og knytter seg sterkere til den gjennom frivillig interaksjon.

World Lens gir deg muligheten til å leke med omverden. Snu kameraet sånn at kameraet ser på det som er foran mobilen og få en opplevelse med både merkevare og kampanje. Her er det mulig å lage en 3D bitmoji-animasjon som forteller en historie for brukeren.

Når BMW X2 ble lansert, ble Snapchat brukt som plattform. Se en “state-of-the-art” lansering nedenfor:

https://youtu.be/dTcqNe9o2fQ

SnapAds

En SnapAd kan være både bilde og video. Annonsen kan maksimalt vare i 10 sekunder. Brukeren  sveiper opp for mer informasjon. Du kan velge å bruke video, gif (bevegelig bilde), stillbilde eller en cinemagraph. Merk at det er mulig å sette flere 10-sekunderssekvenser etterhverandre slik at den totale lengden på annonsen blir 1 minutt.

Når brukeren har sveipet opp serverer Snapchat mer informasjon, som kan være i form av en artikkel eller en mer utdypende video. Du kan også lede brukeren direkte til appen din med app-install, eller ta dem direkte til nettsiden din.

SnapAds dukker opp mellom venners stories og i innholdet til DiscoverPremium – inkludert Our StoriesPublisher Stories og Shows.

Nysgjerrig?

Har du lyst til å lære mer om hvordan din bedrift kan annonsere på snapchat? Ta kontakt med meg for en uforpliktende prat om mulighetene dine med Snapchat.

Digital Rådgiver Kristian Hauge kristian@fjuz.no / 97666674

Kristian har master i markedsføring og har jobbet 3,5 sesong i Odds Ballklubb med ansvar for alle digitale tjenester med innhold, produksjon, ide og gjennomføring. Kristian var også med i oppstarten av Skien By-prosjektet. I FJUZ er spesialfeltene hans Snapchat og programmatisk, men synes SoMe generelt er fryktelig gøy. Ellers er Kristian en svoren tilhenger av rock’n’roll.