Markedsføring 101 i unntakstilstand

Den nye hverdagen er en absurd øvelse i å holde hodet kaldt under press. Hvordan skal merkevaren din forholde seg til unntakstilstanden? Vi hjelper deg å ta de riktige grepene.

Den nye hverdagen gjør at vi som forbrukere oppfører oss annerledes, noe som igjen byr på utfordringer for mange bedrifter. ANFO korona-tracker viser at over halvparten av norske annonsører har blitt svært påvirket av unntakstilstanden. 45 % forventer betydelige negative effekter på driften.

Da Norge nærmest stengte over natten, måtte de fleste av oss stoppe opp og få overblikk over situasjonen. Hva i alle dager gjør vi nå? Er du i fremdeles i sjokk, gjelder det å komme seg videre så fort som mulig. Når omsetningen svikter er det naturlig å ville dra hardt i brekket på alt som heter markedsføring. Dessverre gjør det bare vondt verre.

Å tenke nytt under press

Hele 86 % av annonsører har måttet justere markedsplanene sine, ifølge ANFO korona-tracker. Du kan ikke fortsette som før, men å kutte kontakten med målgruppene dine er ikke løsningen. Ja, det vil gi kortsiktig sparing, men du risikerer å stå på bar bakke når krisen er over. Ikke gi bort markedsandeler til de av konkurrentene dine som klarer å tilpasse seg den nye hverdagen.

I disse dager setter flere av kundene våre omsetningsrekord på nett. Andre jobber knallhardt for å snu seg fra offline til online. Vi ser eksempler på merkevarer som samhandler med kundene sine på nye måter: shopping på FaceTime, levering på døra og virtuelle konsultasjoner. Elkjøp lanserte nylig tjenesten «LIVE shopping», hvor du ved hjelp av lyd og bildeoverføring får assistanse fra ansatte i butikken. Dette er merkevarer som evner å tenke nytt i en presset situasjon.

Vi vet ikke mye akkurat nå, men dette er sikkert…

Klarer du å tilpasse markedsføringen din istedenfor å legge den på hylla, er sjansen større for at du kommer deg helskinnet gjennom unntakstilstanden. Disse tendensene gir en pekepinn på hvilke grep merkevaren din bør ta akkurat nå:

  1. Hvordan vi søker i Google har endret seg betraktelig etter at koronatiltakene ble innført. Se oppdaterte Covid-19 tall for Norge fra Google her. 
  2. Alle nettbutikkene vi jobber med i FJUZ har en markant økning i antall salg.
  3. CPM (kost per tusen visninger) har falt hos Facebook, Instagram og norske mediehus. Det er billigere å kjøre betalt annonsering.
  4. Bare 8 % av forbrukere mener at merkevarer bør slutte å annonsere som følge av koronautbruddet, ifølge en global undersøkelse utført av Kantar.

Aktiviteten på nett har aldri vært større. Det blir utviklet nye digitale systemer og løsninger i rekordfart, og de blir med oss videre etter krisen.

Spørsmål og svar i krisetider

Så, hvordan skal du forholde deg til disse tendensene? Her identifiserer vi noen problemstillinger som er prekære for mange bedrifter om dagen, og ser nærmere på hvordan vi i FJUZ kan bidra til å løse dem:


Får du ikke utnyttet potensialet ditt fordi du ikke har nettbutikk?

Vi hjelper deg å komme i gang med netthandel og begynne med utkjøring så raskt som mulig.


Har du nettbutikk, men sliter med å utnytte at flere handler online?

Samtlige nettbutikker vi jobber med har en økning i antall salg, men det kommer ikke av seg selv. Her gjelder det å være på ballen, slik at oppsvinget i netthandelen virkelig får utslag på omsetningstallene dine. Vi bruker relevante datapunkter til å optimalisere mot konverteringer i kanaler som Google søk, Google shopping, Facebook og Instagram.

Merker du at forbrukernes handlingsmønster endres, men er usikker på hvordan du skal agere?
Vi hjelper deg å analysere trafikken på nettsiden din, og kommer med konkrete anbefalinger til hva du bør gjøre. Det kan være alt fra å annonsere for et spesifikt produkt til å produsere innhold som målgruppene dine etterspør. Det finnes ingen fasit på hvordan du bør gå fram. Alle bransjer er unike, og det kommer helt an på hva slags produkter eller tjenester du tilbyr. Ved å få innsikt i dataene dine, kan vi analysere hvordan krisen påvirker merkevaren din og justere digital strategi deretter.


Er du i tvil om hvordan du bør kommunisere med kundene dine?

Ifølge en global undersøkelse utført av Kantar, er forbrukerne åpne for annonsering i krisetider. Samtidig forventer de at merkevarer tar hensyn til situasjonen. Noen internasjonale brands har tatt det steget videre, og endret logoen sin for å vise at de henger med. Vipps er et godt og mer «jordnært» eksempel her til lands, med en tilnærming som både er relevant og sympatisk. Vi i FJUZ hjelper deg gjerne å kommunisere med målgruppene dine i en vanskelig tid. 

Lurer du på hva kundene dine lurer på akkurat nå?
Antall søk i Google har økt siden karantene og sosial isolasjon ble den nye hverdagen. Samtidig ser vi at forbrukerne har en mer pragmatisk og rasjonell tilnærming til innkjøpene sine. Er du nysgjerrig på hvordan søket etter dine tjenester eller produkter har utviklet seg siden virusutbruddet? Ved å identifisere hva målgruppene dine faktisk lurer på, hva de har behov for, kan vi produsere relevant innhold og utforme kampanjer basert på innsikt heller enn magefølelse. 

Jobber du i en bransje som er hardt rammet, og ser at det er bortkastet tid å fokusere på rene salgsaktiviteter akkurat nå?
Da gjelder det å ikke bli handlingslammet, men heller legge om til en mer langsiktig og merkevarebyggende strategi. Skiftet fra offline til online er verken noe nytt eller uventet, men den ekstraordinære situasjonen har fremskyndet prosessen. Nå er det mer essensielt enn noen gang at merkevaren din er synlig i søkemotorer. Her spiller SEO (search engine optimization) en viktig rolle. Vi snakker om å øke den organiske trafikken til nettsiden din ved hjelp av teknisk optimalisering og innholdsoptimalisering. Hvordan vi går fram avhenger av hvordan nettsiden din presterer i dag, og hvilke ord og fraser de potensielle kundene dine søker etter. Flere av våre kunder ser enorm effekt av kontinuerlig SEO-jobbing.

Byråleder og partner Lene Syvertsen Olsson lene@fjuz.no / 95207625

Lene er byråleder og partner i FJUZ. Hun er utdannet statsviter, og har tidligere jobbet for NRK og LHL, før hun startet i FJUZ for 8 år siden. Lene brenner for et sterkt regionalt næringsliv, og sitter i styret i blant annet Grenland Næringsforening og fotballklubben Odd.