Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

SEO

SEO (search engine optimization), eller søkemotoroptimalisering, handler om å sørge for at nettsiden din rangerer så høyt som mulig i søkemotorene. Vi snakker i bunn og grunn om å øke den organiske trafikken til nettsiden din.

Det er mange måter å drive trafikk på. Betalt annonsering gir uendelige muligheter. Men når du i tillegg jobber godt og kontinuerlig med SEO, utgjør det en viktig og kostnadseffektiv strategi for organisk vekst. I tillegg vil en søkemotoroptimalisert nettside bidra til rimeligere og mer effektiv betalt søkeordsannonsering.

Fjuz om SEO - søkemotoroptimalisering

Slik jobber vi med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering går ut på å vise søkemotorene at nettsiden din er relevant over tid. Vi må se på hva nåværende og potensielle kunder søker etter/hva intensjonene bak søkene er – og optimalisere innholdet deretter.

Innholdsmessig består jobben av to ting:

  • Tilpasse tekstene på nettsiden slik at de spiller på lag med ord og fraser folk søker etter.
  • Skrive gode sidetitler og metabeskrivelser for å vise søkemotorene hva innholdet handler om.

I tillegg er det svært viktig at de tekniske løsningene på nettsiden gjør Google glad. Ved behov kan vi gjøre en teknisk analyse og luke vekk feil og mangler som gjør at siden ikke presterer optimalt i søk.

Se alle våre fagartikler om digital markedsføring her. 

Hvor begynner vi?

For å øke den organiske trafikken til nettsiden, lønner det seg å ta utgangspunkt i status quo. Fortell oss hvilke kategorier og produkter som selger best per i dag, slik at vi kan identifisere hvilke søkeord og sider som har størst potensiale.

Deretter gjør vi en søkeordsanalyse som viser hvilke oppgaver som bør prioriteres og blir enige om en fornuftig fremdriftsplan.

En typisk fremdriftsplan ser slik ut:

  • Vi identifiserer viktige kategorier og produkter.
  • Ved behov kan vi gjøre en teknisk analyse av nettsiden og lage en liste med forbedringspunkter.
  • Vi gjør en søkeordsanalyse for å finne ut hva nåværende/potensielle kunder søker etter, og hvordan vi kan gjøre innholdet på nettsiden så relevant som mulig.
  • Vi skriver nytt/optimaliserer eksisterende innhold og metatitler/beskrivelser.
  • Hver måned sender vi over enkle og oversiktlige rapporter som viser hva tiltakene gir av resultater.

Les vår SEO-guide her.