Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Leveranse: Merkevareplattform • visuell identitet • kommunikasjonsstrategi • film • design

OFV: Innsikt baner vei

Veiene våre forteller en historie om mobilitet og utvikling. Om hvordan vi alltid har funnet nye måter å nå frem til hverandre – til handelspartnere, familie og venner.

OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) har helt siden 1948 jobbet for trygge og effektive veier, både som en politisk uavhengig medlemsorganisasjon, og som et AS som produserer tall, fakta og innsikt om veiene og kjøretøyene våre. Med sin kompetanse og sitt engasjement, er OFV kompetansenavet og brobyggeren for samferdsel i Norge.

Med en revitalisert identitet og tydelig strategi står OFV sterkere enn noen gang – klare til  å møte fremtiden med fakta, innsikt og lidenskap. Sammen har vi laget et sett med verktøy som skaper engasjement og synlighet, både internt og eksternt. Gjennom kreativitet, lidenskap og innsikt har vi løftet OFVs merkevare til nye høyder – og vist at selv lange veier kan få en frisk, ny retning. Her kan du lese mer om hvordan vi gikk fram.

Slik begynte det

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) var på jakt etter en partner som kunne hjelpe til med generelle byråtjenester og web-strategi. Oppgaven handlet om å fange essensen i hele OFV, både Foreningen (som står for det politiske arbeidet) og AS-et (som bidrar med innsikt, data og statistikk), og få fram både samspillet og skillet mellom de to. Etter å ha hatt møte med flere byråer i 2023, falt valget på oss i Fjuz. Yey! Sammen med OFV skulle vi finne styrken og det unike i alt de kan levere samlet. 
Foreningen og AS-et. Innsikt ble hentet inn og dannet grunnlaget for innsiktsfulle workshops, godt samarbeid og god stemning på veien. En ny merkevareplattform så dagens lys. Nå var det tydelig hvem OFV skulle være fremover, hva man skulle få til og hvordan man skulle gjøre det. Resultatet? Den nye strategien krevde en revitalisering av den visuelle identitet, slik at den samsvarte, stryket og bygget en enhetlig merkevare.

Hva skulle vi få til?

Vi hadde nyttige og innsiktsfulle workshops med godt samarbeid og god stemning på veien. Målet med arbeidet var å legge en tydelig strategi knyttet til hvem OFV skulle være fremover, hva som er drivkraften i hva de gjør, hva de skal få til, hvilken posisjon de har markedet og hva de kan differensiere seg på. I tillegg jobbet vi med selskapets personlighet. Vi landet etter hvert en merkevareplattform og et strategisk narrativ, som gir en tydelig retning for begge selskapene (Foreningen og AS-et), som er bygget innenfra og ut. Det gir en gjenkjennelse og en troverdighet og det ga en retning for et mer samlet OFV.

Kjernen i OFVs historie

Ved hjelp av research og kreative prosesser basert på innsikt og analyse, hjalp vi OFV med å finne kjernen i sin historie. De leverer ikke bare fakta, men bygger broer – mellom mennesker, steder og ideer. Helt siden 1948 har de vært kjøretøyenes forkjemper, fordi bruk av veiene våre er det som binder oss sammen. Det handler om innsikt, mobilitet og utfordring  – og å få folk til å møtes. Innsikt baner vei. I dag, som i 1948. Denne setningen, innsikt baner vei, dannet grunnlaget for løsningene vi fant sammen, nettopp fordi den rommer alt OFV er og kan få til, for innsikt baner vei for så mye.

Her er noen eksempler:

Et kommunikasjonskonsept så dagens lys med innsikt baner vei som kjernebudskap og slagord. Det er fleksibelt og treffende, enten det handler om å legge til rette for bedre beslutninger, bærekraft eller fremtidens løsninger.

SoMe post 1

Visuell identitet

Etter hvert ble det klart at den nye merkevareplattformen også krevde en revitalisering av den visuelle identiteten, slik at den samsvarte, styrket og bygget en helhetlig merkevare. En logo og grafisk profil som formidler bevegelse, fremdrift og fellesskap – og som gir OFV en moderne, men samtidig leken og fremtidsrettet identitet.

Kommunikasjonsstrategi

Med merkevareplattformen som utgangspunkt, lagde vi en god plan for hvordan vi skulle ta merkevaren, historien, ut i form av både markeds- og internkommunikasjon. Her kom vi fram til ulike konsept-knagger og ideer som sikrer at OFVs budskap når fram, uansett kanal. Kort sagt: hva skal vi si når og hvor? Dette er kommunikasjonsuttak som gir en helt konkret verdi for kunden, og bidrar til at de blir en merkevare som folk vil høre fra og være en del av.

Jubileumsfilm

En inspirerende film som tar publikum med på en reise gjennom OFVs historie, fra 1948 til i dag, og viser hvordan innsikt og mobilitet har formet Norge.

 

Grafisk design

Alt fra rapporter til annonser – alt med en sterk visuell rød tråd som styrker merkevaren er med på å øke kjennskap.

Tone of voice

En stemme som utfordrer, opplyser og samler, og som gjør komplisert informasjon engasjerende og tilgjengelig.

OFV-plakater