Vi vil gjerne høre fra flinke
folk! Send oss en e-post på hei@fjuz.no.

Leveranse: Profil • Foto • Strategi • Nettside

Odds Ballklubb – profil og lanseringsstrategi

I 2019 fylte Odd, Norges eldste fotballklubb, 125 år. Deres daværende logo hadde mindre historisk forankring, og de ønsket seg en mer moderne logo og profil som kunne støpe klubbens historie inn i fremtiden. Målet med reprofileringen var å hjelpe Odds Ballklubb å stå enda stødigere i tiden vi lever i – med blikket rettet fremover og stolthet for det som har vært.

Odds Ballklubb sin nye logo vist med en spinn
Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Odd-GammelVSNy-logo-01-02
Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Sondre-Rossbach

Løsning

Fjuz utarbeidet ny profil bestående av logo, oppdatert fargepalett, grafisk språk og foto-retning. Vi laget også en animasjonsfilm til den nye logoen. Vi laget en lanseringsstrategi som fikk navnet #StøptForFremtiden. 

Det ligger mye følelser og stolthet i en logo; særlig når den tilhører Norges eldste fotballklubb. I arbeidet med å utforme ny logo leste vi oss opp på klubbens historie, betydningen av den berømte Odd-pila og legenden om Orvar Odd. Pila fikk også en mer sentral rolle i det grafiske språket. I tillegg hentet vi inspirasjon fra Odds egen faneduk fra 1885.

Sammen med daglig leder i Odd, valgte vi å involvere ulike interessegrupper tidlig i arbeidet. Det var viktig for både Odd og Fjuz å få forankring og aksept hos supportere, ansatte og styret. Til slutt satt vi igjen med et forslag som ble det endelige resultatet. 

Se logo, film og profilmanual her

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av LogoDrakt

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Profilmanaul slides

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av SpillereJubel

Rabalder og Twitter-storm

Den nye Odd-logoen fikk en del  publisitet i sosiale medier, og skapte voldsomt engasjement i Fotball-Norge. Hvorfor? 

Det er en uskreven regel om at en klubb kan ha en stjerne over emblemet sitt hvis de har vunnet over 10 titler. Ofte er det snakk om større mesterskapstitler, men det kan også være andre titler, ettersom det ikke er spesifisert noe sted.

Odd ønsket stolt å vise sin historie; at de er klubben med flest NM-titler gjennom tidene (12 totalt). Dette løste vi ved å plassere en stjerne over logoen som et symbol på flere enn 10 NM-titler. Dette skapte rabalder og Twitter-storm, og havnet i tillegg på agendaen til NFF.

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Fans
Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Pil trappefjar bakgrunn

Pilen som virkemiddel

Logoen henter i utgangspunktet sin store inspirasjon fra Odd sin egen faneduk fra 1885. Sammen med denne faneduken så er ovalene til logoemblemet laget ut fra pilens kompanjong, nemlig bueredskapet. Pilens historie og dens budskap er blitt foredlet i klubbens emblem. Sammen støper de klubbens historie inn i fremtiden.

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Kopp
Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Pil-trappefjar

Resultat

Selve stjernen står fjellstøtt i dag, og Odd fikk utvilsomt Norges mest omtalte klubblogo i 2020. Det å kunne argumentere godt for valgene vi tok og forankre dem i klubbens historie, ga oss en trygghet som gjorde at lanseringen av den nye logoen og profilen ble godt mottatt.

Fjuz Kommunikasjon lager profil for Odd bilde av Spillertunnell